Netflix & binge

Misschien herken je jezelf wel hierin. Je voelt je slecht, ziek, gewoon even ongelukkig. Je trekt de keukenkast open en als een soort Dementor zuigt deze je ziel naar binnen.

Binge eating

Je moet iets eten. Je hebt geen keus. Je pakt het vast en denkt nog even: ‘eigenlijk zou ik dit niet moeten eten nu’. Maar het is al te laat, de beslissing is al gemaakt. Je inhaleert die gevulde koek, maar je bent nog niet klaar. Je gaat weer. Er staat immers nog een halve zak M&M’s naar je te kijken. Als een soort ontembaar monster slurp je alles leeg, totdat je met een overvol, ongelukkig gevoel weer op de bank ploft.

Reddit to the rescue

Eetbuien (of ‘binge eating’) is sinds een tijdje officieel als eetstoornis aangemerkt. Nu heeft iedereen verschillende variaties hiervan. Af en toe een bui betekent niet per sé dat je een stoornis hebt, of andersom. Wat ze wel gemeen hebben is dat eten een macht over je heeft. Je denkt er vaak aan. Wat je wel, of juist niet moet eten. Hoeveel je nog over hebt voor later. Dat je een opgever bent omdat je te veel hebt gegeten.

In een diep dal van Reddit kwam ik een ervaringsdeskundige tegen die geweldige tips gaf, daarom deel ik deze graag met jou. Want je bent niet stom, en je kunt wél stoppen. Hij legde uit hoe hij ervan af kwam middels 3 stappen.

 

Stap 1 – begrijpen waardoor je een eetbui krijgt

Alle buien worden veroorzaakt door de DRANG om te ‘bingen’. Je doet het om met deze drang om te gaan, om daarna de angst of opluchting te voelen die er volgt. Kathryn Hanson legt dit goed uit in haar boek Brain Over Binge  Men denkt dat er een bepaalde betekenis achter de binge zit, maar die is er niet. Dit valideert je binge; het idee dat je er wat uithaalt, dat het MOET, dat jij nou eenmaal zo bent. Maar er zit geen speciale betekenis achter. Vergelijk het maar met een horoscoop.

Veel dingen in jouw dagelijkse leven kunnen een trigger zijn voor je bui, maar het bingen zelf gaat heel simpel. Je denkt: ‘hey, ik ga bingen’. Iedereen wordt namelijk gestrest, verveeld, boos. Niet iedereen gaat daarom bingen, want niet iedereen heeft deze gewoonte aangeleerd. Het bingen is dus een gewoonte die jij hebt aangeleerd. Het boek The Power of Habit van Charles Duhigg legt dit mooi uit.  

 

netflix-binge

 De drang om te bingen is niet jij. Dit komt uit een ander deel van je hersenen, wat niets te maken heeft met je vrijwillige spieren. Het is dan ook geen vrijwillige keuze. Dit is dan ook de reden dat het je niet zo veel uitmaakt. Een deel van jou wil heel graag stoppen of is in ieder geval nieuwsgierig (waarom lees je anders deze blog?). Een deel van jou wil juist wél bingen. Het deel van jou dat wil stoppen is de echte jij, het deel dat wil bingen kan veranderd worden.

Je hebt volledige controle over jouw vrijwillige bewegingen en niets MAAKT jou dingen opeten. Geen gedachten, geen gevoel.

Voorbeeld:

Denk aan het scheren van je hoofd. Denk er heel hard aan. Probeer die gedachten jouw handen te laten bewegen. Je kunt jezelf helemaal overtuigen, maar je handen bewegen niet. Want, je wil je hoofd niet scheren.

Eigenlijk wil jij ook niet bingen, maar je wordt gefopt door je hersenen door te denken dat de gedachten die jou de drang geven een betekenis hebben. Als je 100% kan accepteren dat je nooit wilt bingen, dat al die gedachten complete onzin zijn, wordt het makkelijker. Accepteer dat je totale controle hebt. Niets, ook geen gedachten, laten jouw lichaam een actie uitvoeren. Je bent niet weerloos.

Eetbuien zijn eigenlijk niets anders dan een hele slechte gewoonte.
Hoe jouw eetbuien beginnen maakt eigenlijk niet uit; het is nu zo aangeleerd in je hersenen. Jouw drang om te eten is gewoon een gegenereerde neurologische impuls om een bepaalde gewoonte steeds op dezelfde manier uit te voeren. Net als de manier waarop jij elke avond je tanden poetst. Zodra je de trigger voor deze gewoonte (het eten) en de beloning (de opluchting na het vervullen van de drang) leert herkennen, kun je stappen zetten om te stoppen met het reageren op de triggers. Nu zijn dit algemene tips, het lezen van boeken die ingaan op gewoontes zullen je hierbij verder kunnen helpen.

 

Stap 2 – nieuwe gewoontes en overtuigingen gaan oefenen

In de Addictive Voice Recognition Technique van Jack Trimpey kun je leren om je overtuigingen te veranderen. Zet in je hoofd het woord drinken/drugsgebruik om naar eetbuien en alles is hierop toepasbaar. Met Kathryn Hanson’s advies over eetbuien ga je je focussen op het laten gaan van gedachten die jou laten eten. Als je een trigger tegenkomt werd je in het verleden misschien paniekerig, boos, verdrietig of geïrriteerd; nu laat je deze trigger en je gedachten over eten gewoon langsvaren als een papieren bootje op het water. Maak jezelf los van deze gedachten, zij kunnen jou niets laten doen. Zodra je stopt met het reageren op deze triggers en gedachten, wordt de drang naar een eetbui steeds minder. Dat komt doordat je een andere gewoonte aan het vormen bent, namelijk het negeren van die drang.

kinga-cichewicz-FVRTLKgQ700-unsplash

Stap 3 – terug naar normale eetgewoonten

Neutraliseer voedsel: laat je eten geen macht over je hebben. Eten is geen medicijn, geen drug, geen reden om te leven. Het is maar een donut. Als je hem opeet explodeert het universum niet. Je kunt hem ook niet eten. Dan explodeert er ook niets. De belangrijkheid en macht die je aan je eten geeft, geeft stress en zorgt dat je erdoor geobsedeerd raakt. ‘Moet ik het wel of niet eten?’ over en weer in je hoofd alsof je de Derde Wereldoorlog veroorzaakt door de verkeerde keuze. Geen enkel niet-levend object mag jou zoveel stress geven. Zorg dat je neutraal over je eten gaat nadenken.

Neutraliseer je voedselobsessie. De gemiddelde mens denkt niet continu aan eten. Ze krijgen honger, maar behandelen die honger niet als noodgeval. Het is gewoon een gevoel dat niet direct geblust hoeft te worden. Als jij zenuwachtig of gestrest moet wachten op de volgende maaltijd, dan 1) probeer niet te oordelen over jezelf, 2) accepteer dat het gevoel er is en 3) laat jezelf niet rondtollen in de gedachten die dat gevoel met zich meebrengt. Het neutraliseren van deze gedachten zorgt ervoor dat je ze los kunt laten en terug kunt gaan naar wat je aan het doen was.

Normaal eten. Probeer het rustig weer op te pakken. Eten wanneer je honger hebt, stoppen als je vol zit. Alle gedachten over het eten neutraal aan je voorbij laten gaan. Dus geen foodgasms bij een goede burger, het uitroepen dat hij ‘zoooooooo geweldig is’. Houd het neutraal. Er staan meerdere meditaties online die je kunnen helpen ontspannen als je het moeilijk hebt. En onthoud: jij hebt zelf 100% controle over je vrijwillige bewegingen. Niemand steekt jouw vingers in de chipszak.

Heel veel succes!
Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49