De 10 bulkgeboden

Om je even op weg te helpen hebben wij 10 geboden voor je opgesteld om je aan te houden. 

Holy gains!

Niet iedereen wil afvallen

Elke man wil als een Adonis op het strand lopen, en veel vrouwen gaan hard aan de slag om die spijkerbroek wat extra op te vullen.

Het proces van aankomen, waarvan het meeste nieuwe spiermassa moet zijn, heet ‘bulken’. Om je even op weg te helpen hebben wij 10 geboden voor je opgesteld om je aan te houden. Holy gains!

De 10 geboden

stephen-radford-86QxYjwq8LU-unsplash
  1. Gij zult niet afvallen
    Je kunt niet afvallen en aankomen tegelijk. Klinkt logisch toch? Om meer spieren te kunnen bouwen, moet je aankomen. Dat betekent dat je een positieve energiebalans moet creëren, oftewel: meer calorieën eten dan je lichaam nodig heeft.
  2. Gij kunt flink eten
    Je kunt ‘clean bulken’ of ‘gewoon bulken’. Bij een clean bulk neem je ongeveer 10% meer calorieën in dan je nodig hebt. Bij een gewone bulk zit je op meer dan 10% verschil.
  3. Gij zult geen rotzooi naar binnen buffelen
    Je kunt niet zomaar alles gaan eten. Aankomen gaat makkelijk via de McDrive, maar dat betekent niet dat je spiermassa ook zal groeien. Je moet dus zorgen dat de voedsels die je eet, passen bij hoeveel je aan wilt komen. Uiteindelijk kom je ook aan in vet, omdat je simpelweg niet alleen maar spieren erbij kunt krijgen als je een positieve energiebalans hebt.
  4. Gij zult genoeg eiwit innemen
    Proteïne (eiwit) is belangrijk bij het opbouwen van je spieren, ze bestaan er tenslotte uit. Het American College of Sports Medicine geeft aan dat je tussen de 1,6 en 2,0 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht moet innemen voor spieropbouw.
  5. Gij zult uzelf geen Barbapapa maken
    Je wilt maximaal een halve kilo per week aankomen. Je lichaam moet namelijk meer bloed aanmaken, je hart moet harder gaan pompen en je organen moeten harder werken als je zwaarder wordt. Give it time!
  6. Gij zult uw voortgang bijhouden
    Als je weet hoe snel je aan het aankomen bent, kun je stoppen of dingen aanpassen wanneer jij dat nodig vindt. Ook weet je hierdoor hoe succesvol je programma of eetpatroon is geweest. Meten is weten, dus zet jezelf op die weegschaal en houd je meetlint dichtbij.
  7. Gij zult lekker slapen
    Het American Council on Exercise geeft aan dat je spieren eigenlijk pas groeien als je niet meer traint. In je rusttijd herstellen de spieren van de spierscheurtjes die je hebt gemaakt (zie onze blog No pain no gain) waarna ze groter worden. Alleen maar keihard trainen is dus useless, rust hoort er net zo hard bij.
  8. Gij zult ook lekker wat anders gaan doen
    24 uur aan rust is volgens de wetenschappers cruciaal om bij te komen en te kunnen groeien. Je hoeft dus niet per sé elke dag te sporten om aan te kunnen komen in spiermassa. Ga lekker wat anders doen!
  9. Gij hoeft niet bang te zijn voor rughaar
    Spiergroei wordt niet zozeer beïnvloed door je testosterongehalte, maar door je androgeenreceptoren. Dit is genetisch bepaald en zorgt ervoor dat je testosteron gebruikt wordt voor spiersynthese.
  10. Gij zult niet blij worden van anabole steroiden
    Of je een spuitje in je bil zet of niet, maakt mij persoonlijk niet uit. Het is een snelle manier van bulken, waardoor vooral jonge mannen soms naar de naald grijpen. Toch wil ik je even waarschuwen voor de gevaren die het met zich meebrengt. Dopingautoriteit Nederland laat zien dat het leidt tot leverstoornissen, hart- en vaatziekten, acné en psychische veranderingen. Bij mannen zorgt het voor verminderde vruchtbaarheid, borstvorming en prostaatvergroting, bij vrouwen voor menstruatiestoornissen en mannelijke effecten zoals haar op plekken waar je het niet wilt. Geen win-win dus.
 

Dus, bereken snel wat je nodig hebt en eet smakelijk!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49