Conditioneren
kun je leren

Een gewoonte ontstaat in je hersenen wanneer je acties associeert met bepaalde omstandigheden, wanneer dit herhaaldelijk leidt tot een wenselijke uitkomst.

3 tips om roet in jouw eten te voorkomen deze zomer

Het is weer zomer! Tentamens voorbij, vakantiedagen op je werk opgenomen en een leuke trip staat al in je agenda. Elke dag voel je de zoete verleiding van dat frisse Radlertje die jou naar een terrasje trekt. Je steekt een barbecue aan op het gras en ligt heerlijk te bakken. Even niet meer denken aan het sporten, want je hebt hier zo lang op gewacht…

Weken, maanden keek je hiernaar uit. Lekker in bikini (of zwembroek) en even niets moeten. En dat is je gegund: na een druk jaar is rust ook belangrijk. Maximaal genieten van die kipspies en minimale inspanning. Want dat is vakantie, toch?

Zo erg had ik me toch niet laten gaan?

Ik weet zelf hoe dat ging. In Indonesië plofte ik binnen no time neer op het strand en deed vervolgens helemaal niets meer. Pure ontspanning, eindelijk. Weken proefde ik alles van de lokale cuisine en deed ik bijna niets aan sport. Vakantie is vakantie en daar onderhandel je niet mee. Dat voelde allemaal heerlijk, tot ik terugkwam: ik was een hoop spiermassa kwijt en voelde me helemaal slap. Bovendien was de puf was er niet eens meer om mijn gewone groepslessen weer op te pakken. Ook kon ik maar moeilijk in een ritme komen met gezond eten. Zo erg had ik me toch niet laten gaan? Ik schaamde me zelfs een beetje…..

Het lag niet aan de ontspanning. Dat had ik nodig en dat is helemaal oké. Een ander eetpatroon voor een week of vier hoeft ook geen roet in het eten te gooien. Het probleem zat volledig in mijn hoofd: structureel bewegen had ik geen aandacht aan besteed. Ik had mezelf geconditioneerd dat dat bewegen niet meer nodig was! Ik leg even kort uit hoe dat werkt:

Alles kan ongedaan worden gemaakt

Een gewoonte ontstaat in je hersenen wanneer je acties associeert met bepaalde omstandigheden, wanneer dit herhaaldelijk leidt tot een wenselijke uitkomst. Dit heet conditioneren. Wanneer jij geregeld gaat sporten en je hierna trots en blij voelt, wordt het steeds makkelijker om te gaan.

Denk aan je hersenen als een bospad. Als je vaak dezelfde gedachte hebt en je dezelfde actie doet, dan loop je vaak op dat ene paadje. Hier groeit geen gras meer, want je loopt er vaak overheen. Ga je steeds vaker wat anders doen, loop je op een ander pad en groeit het eerste pad dus langzaam dicht. Jij hebt dus in de hand welke gewoontes jij in leven wilt houden en hoe makkelijk dat voor je blijft.

Wanneer jij wekelijks bij dezelfde groepsles aansluit, roep je op de automatische piloot “ik ben erbij” zodra je dat gevraagd wordt. Pavlov zou trots op je zijn. Alles kan helaas dus ook weer ongedaan worden gemaakt en dat wil je natuurlijk voorkomen.

3 tips om te voorkomen dat je deze zomervakantie roet in jouw eten gooit

  1. Zelfspraak

Volgens Mens en Samenleving kan je met positieve zelfspraak goede gewoontes versterken, door bijvoorbeeld te zeggen hoe trots je op jezelf bent dat je bent gaan trainen. Dit werkt als een beloning voor je hersenen. Schrijf op een blaadje waarom jij super goed bezig bent en plak deze in je portemonnee/op je koelkast/spiegel zodat jij deze elke dag ziet.

 

  1. Teammates

Zoek mensen om je heen waarbij deze gewoonte de norm is: doe het samen met je partner of met een vriend(in) die ook graag door wilt sporten. Je kan elkaar zelfs aanwijzen als accountability-buddy: als je een afspraak met iemand hebt ben je minder geneigd om af te zeggen.

  1. 2-minute rule
    Als je moeite hebt met een gewoonte, geef jezelf een 2-minute rule. Nee, dit betekent niet dat je eten zo lang op de grond mag blijven liggen… Je moet een activiteit gaan doen, als is het maar twee minuten.

Mocht je daarna écht niet door willen, dan mag je stoppen. Je trekt je kleding aan en fietst naar de sportschool. Als je eenmaal twee minuten bezig bent is de kans groot dat je een groot deel van je training afmaakt. Zo zorg je dat je onder allerlei omstandigheden tenminste je gewoonte vasthoudt. Zelfs op een bloedhete dag is twee minuten beter dan op de bank zitten.

Deze regels gelden natuurlijk niet alleen voor de zomer: je hersenen werken je hele leven al op deze manier. Het is aan jou om gebruik te maken van die kennis om te zorgen dat jouw gewoonte niet wegzakt. Voorkom dus frustratie als je terugkomt van je vakantie en zorg ervoor dat jouw hersenpaden niet opnieuw betegeld hoeven worden bij je terugkomst.

Ik hoor het graag van je: welke gewoonte ga jij in leven houden op vakantie?

Liefs,

Charissa

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49