Dansen op een festival

Zou het ooit nog wel hetzelfde zijn?

Gezondheidsvoordelen
aan festivals

We hebben er allemaal een klein traantje om gelaten. Het festivalseizoen werd afgelast door Coronavirus met weinig inzicht over wanneer het weer van start zou gaan. En zou het ooit nog wel hetzelfde zijn? Ter ere van de festivals die ik ga moeten missen leek het me leuk om een blog over festivals te schrijven.

Festivals en feestjes zijn natuurlijk het duidelijke voorbeeld als mensen het hebben over gezond gedrag. Er wordt knettervet eten gegeten, er wordt behoorlijk wat bier door keeltjes geschonken en sommige mensen gebruiken daar ook nog eens drugs bij. Maar er zijn ook zeker gezondheidsvoordelen aan festivals, als je het maar op de juiste manier weet te bekijken.

marvin-meyer-IB5bld_weak-unsplash

Dansen en sjansen

Bij de meeste festivals is er, in tegenstelling tot in kroegen, genoeg plek om te dansen. Vaak zelfs meerdere muziekstijlen, zodat je zelf kan kiezen wat je leuk vindt. Festivals beginnen vaak rond het middaguur en gaan door tot in de nacht, sommige zelfs meerdere dagen. In ieder geval sta je minimaal 3 uur op een festival. Minstens, toch? Anders heb je je geld verspild.

Dansen op festivals kan een hele leuke manier zijn om wat extra cardio te doen. Iedereen gaat los en je benen zijn de volgende dag gesloopt. Een beste workout, toch? Ik zocht voor je out wat voor dans nou de beste workout voor je is.

Jouw lichaamssamenstelling 

Allereerst om te bepalen wat de beste en zwaarste workout is, moet je een goed beeld hebben van je lichaamssamenstelling. Harvard Health zegt ons dat op een gewicht van ongeveer 70 kg je 5.5 calorieën per minuut verbrandt, dus 330 calorieën per uur. Ben je zwaarder en groter dan dat, dan verbrand je er meer. Dus, hoe groter je bent, hoe meer energie het je kost om je lichaam te bewegen.

Muziek maakt uit

De type dans die jij kiest om te doen hangt vaak af van de type muziek die je op dat moment luistert. Je gaat niet headbangen op jazzmuziek, je gaat ook niet walsen op een EDM festival. Wat je verbrandt hangt dus af van enkele factoren:

  • Welke muziek je kiest
  • De type dans die je kiest
  • De intensiteit waarop je danst

De hoeveelheid calorieën die je kunt verbranden per type dans hangt af van de snelheid en intensiteit van de dans. De snelheid bepaalt hoeveel afstand je aflegt als je aan het dansen bent, en maakt dus een enorm verschil. Met snelle liedjes (liedjes met een snelle beat) maak je dus meer stappen en afstand dan een rustiger lied.

Salsa of jumpstyle?

Er is dus écht onderzoek hiernaar geweest, wat mij tevens bewees dat bijna alles in de wereld wel een keer door een laboratorium is getrokken. In deze studie werden verschillende vormen van dans tegen elkaar gezet om te kijken waarbij de meeste calorieën werd verbrand. Bij deze:

Ballet en moderne dansen zoals twist, jazz of tapdansen verbranden voor de gemiddelde persoon (75 kg) ongeveer 326 calorieën per uur. Snelle ballroomdansen zijn voor dezelfde persoon een stuk intenser met 374 calorieën per uur. Hierbij kun je denken aan de jive. Op mijn eigen middelbare school deden wij een vorm van de jive die ‘sokkie’ heette. Dat was een hele pittige workout!

Rustige ballroomdansen zoals de mambo of wals gebruiken maar 204 calorieën per uur. Een flink verschil dus. Gewonere dansen zoals de hula, buikdansen, swingen of de bewegingen die je op een modern EDM festival maakt verbranden 306 calorieën per uur. Kalmere muziek dan dit zoals bij inline dancing verbrandt nog veel minder.

Het bleek dus duidelijk dat dansen zelf minder verbrandt dan gewoon een cardio-activiteit gaan doen (met 442 calorieën per uur gemiddeld) maar dat mensen het dansen vaak langer volhouden. Dit komt omdat er andere voordelen zijn zoals plezier, creatieve uitdrukking en socialisatie. Met dansen verbrand je per uur dus minder dan met spinning, maar je gaat veel langer dansen dan een uur waardoor je eigenlijk met dansen wél meer verbrandt.

De meest moderne (en niet officiële) vormen van dans zijn in dit onderzoek niet getest. Ik denk hierbij aan hakken (hardcore muziek) of de algemene bewegingen die ik terugzie op een festival (springen bij een liedje). Ik verwacht dat deze nog zwaarder zijn en meer verbranden per minuut, maar aangezien je dit minder lang volhoudt verwacht ik geen verschil met de rest.

Maar m’n bier dan!?

Natuurlijk ben je er met je muzieksmaak nog niet, want uiteraard gieten we er een paar emmers bier in als je naar dat festival komt. Maar hoeveel drinken we nou eigenlijk? 71% van festivalgangers geeft aan alcohol te drinken op hun festival, waarvan 22% tot het punt dat ze dronken zijn. 

Healthline vertelt ons dat onze gemiddelde persoon maar 5 units nodig heeft om al aangeschoten te zijn, dus laten we er vanuit gaan dat er gemiddeld 4 drankjes worden genuttigd. Als dat allemaal biertjes zijn, dan heb je 200 calorieën aangedronken. Met 3 uur dansen op minimaal 300 kcal per uur heb je dat er makkelijk uit! Maar dan moet je dus wel zorgen dat je geen dikke vette burger eet.

Genoeg om over na te denken dus, de volgende keer dat je een kaartje koopt. Veel dansplezier!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49