Voorkomen is beter dan genezen

From me to you: een DIY info- en checklist voor alles wat je moet weten over iemand voor je met je PT’er in zee gaat.

De personal trainer komt
uit de mouw

Stel, je wordt vrienden met een nieuwe vriend. Hier steek je tijd in. Tijd, energie (want je moet toch contact met hem onderhouden). Hij kost ook geld wanneer hij jarig is, of met jullie Secret Santa-feestje. Iemand die jou zo veel kost, moet jou toch ook wat opleveren.

Je wilt je blij en veilig voelen in die vriendschap, het gevoel krijgen dat iemand echt het beste met je voorheeft en er voor je is met advies. Zo’n goede vriend, die vind je niet zomaar. Maakt iemand er een potje van, dan houdt de relatie op en zoek je een ander.

Jij weet heel goed wat je belangrijk vindt in zo’n persoon. Maar wat veel mensen zich niet beseffen, is dat je dezelfde eisen aan je personal trainer mag stellen. Dus, from me to you: een DIY info- en checklist voor alles wat je moet weten over iemand voor je met je PT’er in zee gaat.

DISCLAIMER: Dit is mijn eigen mening als ervaren personal trainer. Er zijn uiteraard uitzonderingen op wat ik hier beneden uitleg, maar in mijn mening komen deze dingen vaak naar voren. Er worden hier dus geen onderzoeken aangehaald, maar ik ga ervanuit dat mijn mening als insider wel als betrouwbare bron kan worden gezien (omdat ik mezelf hier ook aan de kaak stel).

Get to know een personal trainer

Okay, nu we dat de weg uit hebben, laten we beginnen. Allereerst moet je begrijpen hoe een personal trainer werkt. Ik heb het voor het gemak even opgedeeld in categorieën.

  1. Locatie
  2. Hiërarchie
  3. Kennis
  4. Doelgroep
  5. Persoon
  6. Pakketten

Locatie

Wanneer je hebt besloten dat het nú tijd is voor die verandering, ga je uiteraard op zoek. Het is heel belangrijk dat je zoekt naar een sportlocatie/personal trainer die op een locatie zit die bij jouw leven past.

Woon je erg ver van deze locatie? Hoe groot acht jij de kans dat je afzegt als het regent of je werk uitloopt? Zelf heb ik bijvoorbeeld een klant die in Friesland woont. Dat is lastig plannen, dus vergt het meer intrinsieke motivatie om helemaal naar onze afspraak te komen. Heb jij dat in je?

Misschien woon je, net als ik in Groningen waar fietsen sneller gaat dan andere voertuigen. Moet jij dan lang fietsen? Hoeveel tijd ben je dan kwijt per afspraak? Als jouw trainer een uur met je sport en het een halfuur fietsen is, moet je dus minimaal 2 uur vrij hebben voor een afspraak, exclusief omkleden en douchen.

Deze tijd moet jij wel hebben in jouw agenda om dit voor elkaar te krijgen. Je wilt de kans dat je afzegt, te laat komt of snel moet stoppen zo klein mogelijk maken en je kans op succes zo groot mogelijk. Kijk eens kritisch naar je eigen baan, andere verplichtingen, sociale leven en leg ze naast elkaar in je agenda. Hoe dichtbij moet je zitten om met een goed gevoel te kunnen sporten?

Het uitgelezen moment

Ook moet je nadenken over hoe jij je voelt in die ruimte. Is het er druk en is dat juist iets wat je vreselijk vindt? Of houd jij juist van die gezelligheid? Wordt er veel sociaal gedrag vertoond of wil jij juist met rust gelaten worden? Mijn tip is om op verschillende locaties een dagpas te kopen om er zelf naar binnen te kunnen (rond 19:00 is het uitgelezen moment om te kijken hoe druk het er kan zijn) en eens flink om je heen te kijken.

Ook belangrijk: het materiaal. Sommige sportscholen hebben alleen machines, waardoor je niet leert sporten met losse gewichten (wat veel effectiever is). Een grote variatie aan spullen is daarom beter.

Hierarchie

Er zijn allerlei mogelijke structuren waarin een personal trainer kan werken. Als beginner zou je misschien denken dat een sportschool de trainers betaalt om voor ze te werken voor een bepaald aantal uren, of dat ze een vast uurloon hebben en daarbuiten hun werkzaamheden als bonus bijverdienen. Maar niets is minder waar.

Personal trainer worden/zijn is populair. Het is een leuke baan, lekker sociaal, verdient prima en is het vaak ook nog een passie van de trainer zelf. Heel gewild dus! Dat er zoveel personal trainers zijn, daar kapitaliseren sportscholen graag op. Er bestaan dus nog sportscholen die hun trainers betalen, maar daar zijn er maar weinig van over. Ben je bij zo’n sportschool, dan zijn de personal trainers minder happig op je; ze krijgen toch al betaald. Deze trainers zijn niet afhankelijk van jouw geld.

Dit verklaart het hoge uurtarief

Echter, de moderne structuur draait het roer helemaal om.
De personal trainer moet waarschijnlijk huur betalen aan de sportschool om daar te mogen werken. Maar, dan zijn ze er nog niet: ze moeten nog klanten werven om deze huur + hun eigen salaris van te betalen. Ze staan dus eigenlijk al in de min voordat hun maand begint, wat ze dubbel moeten terugverdienen om zelf ook hun eten te kopen.

De trainer is freelancer en staat daar ‘als zichzelf’. Zo’n trainer moet dus harder zijn best doen om klanten te werven om te zorgen dat zijn inkomen gelijk blijft of stijgt. Bij sommige (grote) sportscholen worden zij met hun marketing geholpen door bijvoorbeeld een plekje te krijgen op de website, waardoor potentiële klanten hen makkelijk kunnen vinden. Soms moeten ze ook zelf nog geld investeren om zichtbaar te zijn voor potentiële klanten zoals jij. Deze twee factoren samen (huur + marketing) zorgen daarom voor een hoger uurtarief.

Toch ben ik zelf meer fan van de ZZP’er. Omdat de inkomsten va een ZZP’er nooit zeker zijn en omdat zij afhankelijk zijn van jouw interesse, zijn ze mogelijk een stuk socialer tegen je en meer in jou en je doelen geïnteresseerd. Dit is wel een generalisatie natuurlijk.

Roet in het eten

Ondanks dat je een locatie/trainer op het oog hebt, kan de hiërarchie nog wel roet in het eten gooien. Wanneer de trainer geen eigen locatie bezit, is hij afhankelijk van de regels van de eigenaar/sportschool. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er een bepaalde limiet verbonden zit aan hoe lang je met een trainer mag sporten (bijvoorbeeld max. 30 minuten), welke spullen je wel/niet tijdens je training mag gebruiken (soms hebben de trainers geen voorrang en zit je op een druk tijdstip maar te improviseren met vrije machines) en een minimaal uurloon van de trainer (zodat de trainers per locatie onderling geen competitie gaan voeren met elkaar) enzovoort. 

Vraag de trainer tijdens de proefles naar de dingen die jij belangrijk vindt! Dat zal ze lekker van hun stuk brengen, en zo weet je meteen of iemand jou een oprecht antwoord zal geven.

Kennis

Je hebt een trainer gevonden op een geschikte locatie met een geschikte structuur voor jou. Als de proefles goed zit, dan ga je het gewoon doen, toch? Liever niet. Hoe leuk je proefles ook is en hoe sterk de trainer ook in zijn schoenen lijkt te staan, dit hoeft niet te betekenen dat deze persoon de kennis bezit die nodig is om jou verder te kunnen helpen. Het vak ‘personal trainer’ is namelijk geen beschermd beroep zoals diëtist of voedingsconsulent. Dat betekent dat werkelijk iedereen die ooit een aerobics-pasje heeft behaald zichzelf een personal trainer mag noemen.

Door de voordelen in het vak, genoemd bij punt Hiërarchie, zijn er dus ook ontzettend veel mensen die dit doen. Zij proberen de Dutch Dream te bereiken door van hun hobby hun beroep te maken. Bovendien kan dat in Nederland dus gewoon zonder opleiding. Dit is tevens één van de redenen waarom ik ben opgestapt bij de populaire sportschool waar ik voorheen als ZZP’er werkte; er werden personal trainers aangenomen die zelfs het basisdiploma niet bezaten. Hiermee was ik het oneens.

Ik ben van mening ben dat men deze basiskennis nodig heeft en ik geen slechte kwaliteit wilde uitstralen als deel van dat team. Tot slot, zoals voorheen genoemd, sportscholen zien dollartekens in hun ogen en zien een gewillige dromenjager die wel een paar honderd euro aan huur wil betalen en laten ze hem of haar toch toe.

Jij moet dus zelf nagaan of deze trainer de kennis en skills bezit die jij belangrijk vindt. Als ik een paar dingen voor je op een rijtje kan zetten zou ik naar deze dingen zoeken:

  • Een afgeronde mbo-opleiding minimaal niveau 4 in de richting Sport/Gezondheid/Bewegen. Hier wordt algemene aandacht aan deze onderwerpen besteed, waardoor ik zou aanraden dat deze persoon ook nog een algemeen fitness-diploma erbij heeft gehaald.
  • Algemene fitness-diploma’s die diepte-kennis bewijzen zoals Fitness A, liever in combinatie nog met Fitness B. Dit moet een erkend diploma zijn (zoals van een mbo-opleiding, hogeschool of Universiteit die deze cursussen aanbieden, of een instantie zoals Start2Move).
  • Een afgeronde hbo-opleiding in de richting Sport/Gezondheid/Bewegen.
  • Een specifiek diploma (vooral als jij een bepaalde aandoening, chronische ziekte o.i.d. hebt). Denk hierbij aan zwangerschapstrainer, trainer voor ouderen, enzovoort.

 

Let op: Als iemand zegt ‘Fitness B niveau’ te hebben, wil dit nog niet zeggen dat degene het Fitness B diploma bezit. Sterker nog, het kan zo zijn dat degene nog nooit cursus heeft gedaan, maar zelf vindt dat hij Fitness B niveau-kennis heeft.

Kortom, iemand die trainen ‘zelf wel leuk vindt’ kan je misleiden door te doen alsof ze bepaalde kennis bezitten. Het kan natuurlijk zijn dat een accountant zelf een bodybuilding-wedstrijd heeft gedaan en dus ineens personal trainer wordt. Dat betekent dus niet dat hij niets weet. Echter, is zijn kennis wel heel erg specifiek en zal hij jou als beginner mogelijk tekortdoen in andere onderdelen van jouw reis.

Tenslotte zou ik zeggen dat hoe meer papiertjes iemand heeft, des te serieuzer deze persoon kennis neemt. Deze personal trainer is bereid tijd en geld te investeren om zijn kennis te verbeteren, wat een goed teken is.

Doelgroep

Zoals hierboven aangegeven kan het zijn dat de trainer specifieke kennis bezit, maar klopt die dan wel met jouw verhaal? Een zwangerschapsexpert zal je niet optimaal kunnen voorbereiden op een powerlift-wedstrijd, evenmin dat een beginnende personal trainer met weinig gespreksvoering in zijn opleiding jou optimaal kan ondersteunen in het open communiceren over je eetstoornis. Kijk dus naar wat iemand kan!

Dit doe je door goed naar je eigen verhaal, problemen en doelen te kijken. Wat kan je goed alleen? Waar zitten jouw knelpunten? Wat verwacht jij van je trainer qua contact en/of ondersteuning? Wat wil jij bereiken en hoe haalbaar is dat? Je moet zorgen dat je dit duidelijk hebt voor jezelf. Wanneer dat zo is, kun je kijken naar de mensen die deze trainer al begeleidt. In hoeverre lijken deze mensen op jou? Hebben zij dezelfde problemen? Hiernaar kun je best vragen tijdens een proefles.

Een oprechte trainer die het beste met jou voorheeft zal jou zelfs in contact kunnen brengen met één van zijn klanten zodat jij het uit hun mond kan horen. Kijk eventueel ook op hun social media en website: wat voor mensen kom je daar tegen? Als er testimonials bij staan, lees deze eens door.

Persoon

Nu je duidelijk hebt wat voor trainer je zoekt, ga je aan de slag. Misschien kreeg je een goede verwijzing van een vriendin, misschien ben je gaan Googelen. Hier begint jouw eerste indruk al. Een professionele personal trainer heeft een eigen website. Niet alleen zijn profiel op de website van de sportschool, maar een over zijn eigen bedrijf. Hier kun je details bekijken over alle bovenstaande onderwerpen: locatie, doelgroep, contactgegevens etc.

Kijk eens goed, hoe ziet deze website eruit? Kun je eruit opmaken wat voor trainer dit is? Staan er spelfouten in of geeft het een mooi professioneel beeld van wat je kunt verwachten? Staat er op Google, als je de bedrijfsnaam Googelt, het bedrijf beschikbaar met geregistreerde reviews? Aan deze factoren kun je zien hoe serieus het bedrijf is van de trainer.

Heeft de trainer geen website, geen social media van het bedrijf of overdag een andere (fulltime) baan? Dan is het waarschijnlijk een hobby of bijverdienste van de trainer. Over het algemeen bezitten dit soort trainers niet de juiste diploma’s en kunnen ze ook minder flexibel met je afspreken. Zij nemen het bedrijf minder serieus of hebben andere prioriteiten. Ik zou dus kiezen voor iemand met personal training als hoofdinkomsten.

Je hebt nu je beeld duidelijk: deze trainer bezit de kennis die jij belangrijk vindt en lijkt optimaal voorbereid om jou te kunnen helpen. Nu moet je de persoon achter de diploma’s en de website nog ontmoeten en aardig vinden. Aardig vinden is erg belangrijk, want je ziet je trainer soms vaker dan je eigen vrienden. Een goede klik is dus een must!

Dé proefles

Het eerste contact begint bij een e-mail, belletje of appje. Kijk dan eens goed hoe iemand op je reageert. Krijg je een geautomatiseerde mail, of heeft hij de tijd genomen om eens goed naar je verhaal te kijken? Wordt er doorgevraagd zodat hij optimaal is voorbereid op jouw proefles, of vraagt hij verder niets? Lijkt het kortaf te zijn, of is het een aardige, uitgebreide boodschap?

Dan plan je je proefles in. Ook hier kun je opletten. Een ervaren, begane trainer zal snappen dat het voor jou spannend en nieuw is. Deze trainer geeft jou een duidelijk beeld van wat je kan verwachten in de proefles. Hij geeft je een opsomming van wat jullie gaan doen, wat de gespreksstof zal zijn en wat hij je gaat laten zien. Ook krijg je een lijstje mee van wat je mee moet nemen, of zelfs onderwerpen waar je thuis over na moet denken. Deze trainer wil je hebben!

Nu je bij je proefles bent, ben je er nog niet. Vermoeiend, I know. Maar de klik is ontzettend belangrijk, zoals ik eerder zei. Gaat iemand meteen met je sporten? Niet mee in zee gaan! Deze persoon weet nog niets van jouw verhaal/achterliggende problemen/blessures/ziekten/fill in the blank.

Eerst zou je de ruimte moeten krijgen om je verhaal te doen. Wat moet iemand over jou weten? Tijdens dit gesprek merk je al wat de intentie van de trainer is. Wordt er veel doorgevraagd, soms zelfs over dingen waar jij totaal niet over nadenkt? Het is belangrijk dat je oprechte interesse en empathie kunt voelen in het gesprek. Als de trainer jou een kort verhaal laat doen en verder geen vragen heeft, wegwezen daar. Er bestaat namelijk geen enkel mens met zo’n simpel verhaal dat een trainer daar niets over door te vragen heeft.

Hoe is je trainer?

Stelt de trainer zichzelf kort voor, of hebben jullie het niet over de trainer? Je gaat een persoonlijke relatie met iemand aan. Een goede trainer zal zichzelf daarom ook uitgebreid voorstellen en toelichten waarom jullie hopelijk een goede match zullen zijn. Er moet ook ruimte zijn voor vragen die jij over de trainer hebt en deze moeten oprecht worden beantwoord. Jouw mensenkennis zal zorgen dat jij weet of je goed zit of niet. Hopelijk legt de trainer jou geduldig uit wat de opties zijn in pakketten of dergelijken.

Hopelijk heb je goed opgelet bij het kijken naar de website. Stelt hij meteen het duurste pakket aan je voor, terwijl daar dingen in zitten die niet per sé goed bij je passen? Of krijg je een duidelijke uiteenzetting van je opties en krijg je zelf de ruimte om uit te kiezen?

Na het gesprek ga je trainen. Hier mag je weer goed om je heen kijken of je de omgeving prettig vindt, maar vooral opletten op de trainer. Wordt er veel aan je uitgelegd, niet alleen ‘hoe’ het moet maar ook waarom? Het is natuurlijk de bedoeling dat je ook zelf leert sporten, dus kijk of je trainer jou helpt bij het begrijpen van de oefeningen. Het is belangrijk dat de trainer het gezellig maakt en dat je een prettige sfeer voelt. Stel bewust iets voor wat je spannend vindt om te doen, bijvoorbeeld op een voorwerp springen. Een goede trainer kan jou overtuigen om het te proberen, terwijl hij jou ondersteunt zonder je te dwingen. Een goede klik op stressvolle momenten gaat je veel brengen.

No Go’s

  • Een trainer die je meteen een pakket voorlegt zonder gesprek
  • Een trainer die je tijdens het gesprek niet doorvraagt over jouw casus of lijkt te willen opschieten
  • Een trainer die jouw vragen over hiërarchie/kennis/persoon vermijdt of niet eerlijk beantwoordt
  • Een trainer zonder horloge die continu op zijn telefoon kijkt
  • Een trainer die tijdens jouw training gaat communiceren met anderen in de omgeving (tenzij even te vragen of een machine vrij is bijvoorbeeld)
  • Een trainer die niet uitlegt waarom je houding verkeerd is of waarom je die oefening doet
  • Een trainer die zelf de training meedoet (want dan kunnen ze niet op jouw houding letten)
  • Een trainer die zelf de oefening niet kan uitvoeren zoals hij hem uitlegt (tenzij vrouwelijke trainer met een krachtpatser van een klant)
  • Een trainer die jou een onprettig gevoel geeft, met wat voor reden dan ook.

Pakketten

Je hebt besloten. Dit gaat hem worden. Er is een klik, het is een toffe peer en je wilt ervoor gaan. Dan moet je nu nog beslissen wat jullie samen gaan doen. De meeste personal trainers bieden geen losse lessen aan, maar pakketten of abonnementen. Wat heb je nodig en wat betaal je?

Daar gaat je proefles

Allereerst je proefles. Meestal is deze gratis, maar bij sommige trainers betaal je hier ook voor. Ik ben van mening dat dat stom is. Jij wilt het water testen, maar blijkbaar is die trainer niet bereid om ook tijd en geld in jou te investeren. Hoe kunnen ze dan verwachten dat je het andersom wel doet? Betalen voor je proefles is voor mij een no-go, tenzij je de eerste keer niet bent komen opdagen.

Hier ben ik vanaf gestapt

Iemand die losse lessen aanbiedt, denkt in mijn ogen niet na over jouw voortgang. Met losse lessen mis je namelijk heel snel een week. Even vergeten te appen, even een drukke week en je bent zo 1,5-2 weken verder. Dit is niet ideaal om je doelen mee te halen, afrader.

Wat ik vaak om me heen zie is een 10-rittenkaart. Je betaalt in één of twee termijnen, waarbij je een aantal lessen krijgt. Deze had ik zelf vroeger ook. Hier ben ik van afgestapt, omdat het als trainer lastig is om te voorspellen of iemand nog komt of niet. Mensen kunnen zomaar ineens wegblijven, waardoor je je doelen niet haalt. Ook maakt dit het inkomen van de trainer onvoorspelbaar, aangezien je niet weet wanneer iemand weer een nieuwe kaart koopt. Onvoorspelbaar inkomen = verhoging uurtarief.

Klinkklare onzin

Ook heb je wel van die 12-weken programma’s. Ik zie ze overal om me heen bij professionele sportscholen: 12-week summerbody, 12-weken bikinifit, enzovoorts. Klinkklare onzin. Tenzij je al slank bent en medium-fit bent, bereik je in 12 weken niet zo veel. 12 weken is een marketingtruc, omdat 12 weken heel behapbaar lijkt voor jou als leek. 12 weken, dat overleef ik wel. Het is maar voor even, daarna kijk ik wel verder. Jouw commitment hoeft veel kleiner te zijn, je stopt sneller en je zegt sneller ‘ja’ tegen een betaling. Niet voor vallen dus! Een uitzondering hierop is een cursus. Als jij bepaalde fitness-technieken wilt leren die enkele weken worden aangeboden, is dat wat anders dan de belofte dat jij in 12 weken een summerbody krijgt.

Twee tops van een abonnement

Persoonlijk vind ik een abonnement de beste optie, om twee redenen. Allereerst geeft dat de trainer financiële zekerheid want hij kan voorafgaand aan de maand zien wat zijn inkomen zal zijn. Financiële zekerheid zorgt voor een stabiel uurtarief.

Ten tweede vraagt het een grotere commitment van jou als klant. Je hebt van tevoren al betaald, dus dan móet je wel sporten, anders ben je je geld kwijt. Je gaat voor langere tijd deze relatie aan, wat van jou vraagt om serieuzer te zijn. Doordat je serieuzer bent, leer je meer, doe je meer, bereik je meer.

Wat je betaalt aan je trainer is natuurlijk helemaal jouw zaak. Wat ik hier weer belangrijk vind, is transparantie. Staan de prijzen niet op de website, dan weet je dat de trainer per persoon onderhandelt over de prijs. Persoonlijk vind ik dat niet netjes; kijken naar de klant en zijn inkomen en daarop een prijsvoorstel geven. Ik kan het weten, want ik heb dat ooit ook wel eens gedaan. Ik voelde me hier niet goed bij en heb toen vaste prijzen gemaakt, die je dus gewoon kunt bekijken op de website. Check dit dus! Want als je tandarts bent, betaal je meer dan een student.

Inhoud

Dan is het belangrijk wat je krijgt in je pakket. Hoe vaak kan je sporten? Sommige personal trainers bieden verder geen extra’s. 1-op-1 training is het duurst en kunnen weinig mensen vaker dan eenmaal per week bekostigen. Als beginner kan het echter best zo zijn dat je nog meer nodig hebt. Zijn er misschien groepstrainingen waar je naartoe kunt om de kosten van je pakket omlaag te houden? Ook ontmoet je daar anderen waarmee je samen kunt gaan sporten.

Sommige trainers bieden ook online coaching of WhatsApp-coaching. Ik zeg hierbij, doe wat voor jou goed voelt. Geeft dat gesprek jou een steuntje in de rug? Doen! Ga je het weinig gebruiken? Niet voor betalen. Trainingsschema’s hebben alleen zin als jij ook echt in je eentje kan, durft en wilt sporten.

Ik heb inmiddels bijna een boek geschreven over waar je allemaal over na moet denken, maar ik hoop dat jouw beeld van de personal trainer nu een beetje is verbreed. Niet elke trainer is een alleskunner en niet elk pakket is top voor jou. Je kunt overal proeflessen doen, dus voel je vooral niet gehaast om meteen te beslissen. Neem deze relatie net zo serieus als die vriendschap: quid pro quo.

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49