Fietsen naar je werk

Wat is er nou gezond aan?

Minstens
10 resultaten

Shit, het regent. Toch maar met de auto?
Shit, ik ben enkele minuten te laat. Toch maar met de auto?

Zelf ben ik er ook schuldig aan, mede dankzij de zware sportspullen die ik meeneem voor de lessen die ik geef: je fiets laten staan en met een sneller vervoersmiddel toch maar naar je werk gaan. Dat fietsen gezond is, weten we allemaal wel. Maar wat is er nou zo gezond aan? En wat voor andere voordelen heeft het?

marc-kleen-Gy2JpzaI9QU-unsplash

Alle beweging is gezond

Je hoeft geen wielrenner te zijn om toch wel eens te fietsen; Nederland staat bekend om de grote hoeveelheid mensen die elke dag hun fiets gebruiken. Natuurlijk hoef je niet te fietsen om gezond te zijn, maar fietsen wordt zeer aangespoord in ons land.

Ik kan toch ook gewoon lopen? Wandelen naar je werk versus fietsen laat duidelijk zien dat fietsen toch beter is. Fietsen is intenser (hogere hartslag) en geeft meer opties om de intensiteit te verhogen of verlagen. Je kan namelijk flink doorfietsen of juist lekker rustig aan doen. Ook is fietsen fijn voor mensen met pijn in de gewrichten dankzij een blessure of chronische ziekte, voor wie wandelen misschien minder geschikt is. Ook zwangere vrouwen kunnen door de lage impact van het fietsen lekker doorsporten, mede dankzij de houding waarbij ze minder druk op de onderrug ervaren. Meer informatie over zwanger sporten kun je krijgen in ons online programma of in onze zwangerschapsles.

Duidelijk resultaat

Recent onderzoek is het er roerend over eens dat fysieke activiteit zeer belangrijk is voor de volksgezondheid. In 2008 gaf het Physical Activity Guidelines Advisory Committee een opsomming van de gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging die er niet om liegen:

  • Beter cardiovasculair uithoudingsvermogen
  • Betere bespiering (vooral als je ouder wordt erg belangrijk, want dit neemt drastisch af!)
  • Betere ratio tussen vetmassa en vetvrije massa
  • Betere botgezondheid (minder kans op osteoporose)
  • Betere cardiovasculaire en metabolische biomarkers
  • Lager risico op een vroege dood
  • Lager risico op hartziekten, beroerte, diabetes type 2, hoge bloeddruk, metabolisch syndroom, darm- en borstkankers
  • Voorkomen van gewichtstoename
  • Minder depressie
  • Betere hersenfunctie als je ouder wordt.
 

Ongelofelijke resultaten dus!

Fietsen specifiek

Fietsen valt onder de categorie die hierboven beschreven is, dus kun je er vanuit gaan dat je met fietsen deze gezondheidsvoordelen ook krijgt. Er is natuurlijk ook veel onderzoek geweest naar het fietsen specifiek.  Meerdere onderzoeken wijzen uit dat een actieve manier van naar je werk gaan (fietsen) je risico op cardiovasculaire ziektes, diabetes type 2, bloeddruk en lichaamsvet verlagen.

Dat het gezond is, is duidelijk. Maar jij bent niet het enige wat er gezonder van wordt!

Gezond bedrijf

Zakelijk reizen is al jaren een ding. Je kunt een lease-auto van de zaak krijgen of reiskostenvergoeding aanvragen als je met de trein moet komen. Wist je dat een leaserijder 5x duurder is dan een ov-forens, maar dat een fietsende medewerker 32 keer goedkoper is?

Daarmee bespaar je natuurlijk niet alleen geld (als het jouw bedrijf is) maar soms ook tijd als je in een drukke stad woont. Fietsend naar het werk betekent ook meer ontspannen onderweg zijn en aankomen voor de medewerker. Voor beide partijen (werkgever en werknemer) zijn er veel fiscale voordelen verbonden aan een zakelijke leasefiets. Je kunt er dus zelfs eentje van je baas krijgen! Meer informatie over een zakelijke fiets vind je hier.

Gezonde aarde

Last but not least, de aarde zelf wordt er ook gezonder van als jij gaat fietsen. Als je als enkele reiziger een kilometer rijdt, stoot je met een electrische fiets wel 40 keer (!) minder CO2 de lucht in als met de auto. Houd dat in gedachten de volgende keer als je met een drupje regen de auto in wilt stappen!

Ga jij vaak met de fiets naar je werk?

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49