Geen zin

De 5 handigste tips om van de bank te komen

Ik ga nu echt niet meer
sporten

 

 

Je komt je bed uit en het is meteen al raak: weer een onwijs drukke dag. Je ploetert jezelf door je werk- of studiedag heen en uiteindelijk slaat de klok vijf. Klaar! Thuis plof je neer op de bank en denkt ‘ik ga nu écht niet meer sporten’.

Je staat niet te trappelen
Iedereen heeft momenten waarop ze ongemotiveerd zijn om te gaan sporten. Nu heb ik het over de motivatie op de dag zelf. De volgende dag baal je dat je toch niet bent gegaan, want dan heb je óók een drukke dag. De drukke dagen lopen in elkaar over en je lijkt geen enkel moment de zin te kunnen maken om toch te gaan.

Nu ga ik je niet de science uitleggen achter motivatie, maar ik houd het vandaag simpel. Ik geef je de vijf handigste tips die er hopelijk voor kunnen zorgen dat jij jezelf toch van de bank af kunt schoppen om toch iets te doen.

danny-g-_Utk8ZYT4tI-unsplash

1. Accountability buddy

Je hoeft niet altijd alles alleen te doen. Geen zin hebben, daar ben je niet alleen in. Bijna iedereen heeft daar wel vaker last van (ikzelf included, en ik heb van sport mijn baan gemaakt). Maar soms heeft een vriend of vriendin juist wél zin en kan die je aansporen om toch te gaan.

Een accountability buddy is iemand:
– waar jij een afspraak mee maakt die je moeilijk vindt om af te zeggen
– die ongeveer op hetzelfde niveau sport als jij
– die jij ook erheen kunt slepen als hij/zij geen zin heeft
– waar je vaste afspraken mee kunt maken zodat je ook niet meer om de afspraak heen kunt
– die écht streng voor je kan zijn als jij dat nodig hebt

Natuurlijk is het wel zo dat als je van iemand verwacht naar de gym gesleept te worden, dat jij dat ook voor hen terugdoet.

2. Be Dramatic

Een sterk gevoel voor drama en fantasie kan je een hoop brengen. Eén van mijn sporters zei laatst dat ze altijd doet alsof ze boven een spuwende vulkaan met lava hangt om te zorgen dat ze de allerlaatste rep toch afmaakt. En waarom niet? Ik vond dit een uitstekende tip.

Doe alsof er iets héél belangrijks van afhangt als jij wel gaat sporten die dag. Je gaat je diploma niet halen als je niet gaat, je broer wordt opgegeten door een walviskrokodil, je kunt het zo gek niet verzinnen. Voor sommige mensen is dat fantasievermogen juist de manier waarop ze nog een beetje motivatie krijgen. Vertel me graag jouw dramatische gymfantasie!

3. Koppel een actie aan het sporten

Sporten an sich, daar heb je misschien niet zo veel zin in. Maar dat terrasje (wijnen, wijnen) met die vriendin waarschijnlijk wel. Natuurlijk zeg je de sportschool liever af om meteen naar de binnenstad te verdwijnen en weg te smelten in de zon. Als je deze acties aan elkaar koppelt, ben je sneller geneigd toch te gaan.

Zeg tegen je vriendin dat je pas kan komen als je hebt gesport. Je kunt haar eventueel ook uitnodigen om mee te gaan. Pas nadat je klaar bent in de gym, mag je op het terras gaan zitten (of iets anders leuks gaan doen waar je wel zin in hebt). Zo zul je minder treuzelen en eerder die ‘vervelende’ taak uitvoeren. Je schiet meer op en het beste is dat je geen excuus hebt als die vriendin jou aan ziet komen en je hebt niet gesport. Zo word je ook nog een beetje verantwoordelijk gehouden.

Voorbeeld: ik ga pas avondeten als ik eerst naar de sportschool ben geweest.

Resultaat: als ik geen enorme trek wil hebben ga ik sneller naar de sportschool.

4. Ga meer heel even

Beloof jezelf dat je mag stoppen wanneer je zin hebt en de hele training niet volledig af hoeft te maken. Alleen als je wel tenminste 10 minuten bezig bent geweest. Je doet je kleding aan en gaat aan de slag, na 10 minuten beslis je of je doorgaat en voor hoe lang.

Door de druk eraf te halen dat je een hele lange training moet voltooien voelt het niet meer als een enorme opgave; je kunt best een kwartier in je dag vrijmaken om even te sporten. Meestal is het zo dat wanneer je eenmaal bezig bent, je toch langer doorgaat dan die 10 minuten. Je misleidt hierbij je eigen hersenen om te zorgen dat je alsnog de sportschool binnenstapt.

5. Doe wat anders

Even geen zin in de drukte van de sportschool? Warm buiten? Of gewoon verveeld met wat je altijd doet? Dit kan ervoor zorgen dat je totaal geen zin hebt om te gaan sporten. Dit sentiment deel ik met je.

Wanneer deze gevoelens opkomen is het beter om even wat anders te gaan doen. Warm weer? Combineer een gezellige middag met vrienden even met een flink rondje zwemmen in het meer. Verveeld? Ga een potje tennissen in een van de open banen in jouw stad of een potje basketballen.


Sport bestaat uit zoveel meer dan alleen de sportschool en het ergste wat je met je motivatie kunt doen is verwachten dat het standhoudt als je je verveelt. Doe je best om te variëren en dan voelt het niet echt als trainen, maar als een uitje.


Welke tip past het beste bij jou? Heb je zelf nog tips om aan het lijstje toe te voegen?

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49