STALACTIETEN

Groot of klein, de structuur hangt van een hoop dingen af.

Een mooie bos hout

Natuurlijk heb je liever dat ze mooi rechtop staan. Dat wil iedereen. Een mooie bos hout voor de deur geeft veel vrouwen een gevoel van vrouwelijkheid. Groot of klein, de structuur hangt van een hoop dingen af. Er zijn veel dingen die door jouw leven heen met je kunnen gebeuren waardoor het uiterlijk van jouw boobies verandert. Wat kan er dan allemaal gebeuren? En kun je er nog iets aan doen door te trainen?

rowan-chestnut-smaS_Uxg4L0-unsplash

Stalactieten

Ik weet het nog heel goed: toen ik net op de universiteit kwam in Potchefstroom (Zuid-Afrika) zat ik in een basketbalteam met allemaal vrouwen van dezelfde leeftijd. Vrolijk sprongen we na de wedstrijden onder de douche. Eén van mijn teamgenootjes had ze toen al. Echte stalactieten. Van die hangende, druipende borsten die leken alsof ze in een grot hadden kunnen hangen. Ik vroeg me toen al af wat er was gebeurd dat het er zo uitzag. Was ze veel gewicht kwijt? Is het altijd zo geweest? Is het omkeerbaar?

Nu ik steeds meer vriendinnen heb die borstvoeding geven of gegeven hebben kwam de vraag weer eens in mij omhoog. Kun je je borsten trainen zodat ze steviger blijven? Ik zocht het voor je uit.

Waarom ze hangen

Allereerst: waarom gaan ze eigenlijk hangen (ook wel ‘breast ptosis’ genoemd)? En wat is dan het verschil tussen verschillende mensen?

Volgens een medische website zijn er verschillende redenen waarom de zwaartekracht jou sneller pakt

1. Leeftijd

Door hoe borsten zijn gevormd, is het bijna onvermijdelijk. Het borstweefsel zelf bezit namelijk helemaal geen spieren om ze omhoog te houden: ze zijn gemaakt van vet, klieren, melkbuisjes en bindweefsel. Dit spul is allemaal niet in staat om het zelf omhoog te blijven houden dus. De ligamenten van het bindweefsel kunnen met de jaren uitrekken en hun elasticiteit verliezen. Ook kun je borstgrootte verliezen door wat van je weefsel of vet te verliezen als je ouder wordt.

2. Rennen met je kannen

Als vrouwen rennen of iets anders doen waardoor ‘de meiden’ gaan schudden, kunnen hun borsten in drie richtingen bewegen. Verticaal, horizontaal en in een soort figuur 8. Zonder een stevige beha kun je de ligamenten van je bindweefsel dus uitrekken, waardoor ze sneller hangen.

3. Gewicht/hormoonveranderingen

Door je eetpatroon te veranderen kun je schommelingen in je hormoonhuishouding maken. Door gewichtsveranderingen (zwangerschap, dikker/dunner worden) rekt je huid een beetje uit waardoor alle weefsels minder goed vastzitten. Ik ben hier zelf een goed voorbeeld van; ik ging TWEE cupmaten naar beneden na mijn gewichtsverlies. Dat was even slikken.

Hoe vaker je zwanger bent geweest, hoe meer je borsten verkleinen qua weefsel en hun stevigheid verliezen. Fun fact: in een superoud onderzoek werd beargumenteerd dat borsten gingen hangen zodat je tepel lager ging zitten, waarbij het kind dan makkelijker kon drinken als het op je heup of schoot zat. Er is helaas maar weinig onderzoek over hangtieten beschikbaar.

Borstvoeding geven zelf is dus niet de boosdoener; de wetenschap duidt aan dat de hangende borsten de schuld zijn van de groei en krimping van je lichaam – niet het feit dat er een baby uit heeft gedronken. Hiermee zou je dus kunnen beargumenteren dat vrouwen die minder ‘groot’ worden tijdens hun zwangerschap, dus ook minder last zullen hebben van hangborsten, ongeacht of er borstvoeding wordt gegeven. Een goed excuus om gezond te blijven eten in je zwangerschap dus!

4. Roken

Roken maakt jouw elastine in je lichaam helemaal kapot. Dit is een eiwit dat ervoor zorgt dat jouw huid zijn elasticiteit behoudt. Daarom hebben levenslange rokers vaak een ‘ouwe kop’. Door de verminderde elastine gaan je meiden dus ook hangen.

Okay, we weten nu waardoor die hangtieten komen. Wat kunnen we er dan nu aan doen?

Voorkomen

Aangezien je borstweefsel over je spiergroepen heen liggen, is er aan de vorm van je borsten qua training niet zo veel te veranderen. Dit kun je wel nog proberen:

  • Je borstspieren (de pectoralis major en minor) trainen, meerdere malen per week (het liefst 48 uur ertussen voor de optimale supercompensatie). Door grotere borstspieren te kweken kun je een ‘vollere look’ creëren. Oefeningen waarbij je dingen moet wegduwen helpen het meest: push-ups, bench fly’s, bench press.
  • De spieren om je borsten heen tegen flink wat weerstand trainen. Zwemmen is hierbij een goed alternatief als je de sportschool niet zo leuk vindt!
  • Een trainingsvorm kiezen waarbij je bindweefsel moet helpen. XCORE (een soort heftige Zumba) is een leuke optie hiervoor.
  • Niet áltijd een stevige beha dragen. Door de beha hoeft jouw bindweefsel niet meer zoveel te doen en wordt het ‘lui’. Je wilt juist je bindweefsel sterk houden!
  • De juiste maat beha dragen. Een te kleine beha is slecht voor je borstweefsel, met een te grote beha krijgen ze te weinig ondersteuning.

Genezen

Achteraf is er nou eenmaal weinig aan te redden qua oefeningen. Toch vond ik wat opties die eventueel kunnen helpen (maar niet bewezen onderzocht).

  • Insmeren met crème zodat ze soepel en elastisch blijven.
  • Koud douchen. Jouw huid blijft hierdoor elastisch, door de verbeterde bloedcirculatie. Begin met lauw water en laat geleidelijk de temperatuur zakken.
  • Er is tegenwoordig een hoop te fixen aan de borsten. Je kunt ze vergroten, verkleinen, en zelfs laten liften of je eigen vet erin laten spuiten. Als je ontzettend ongelukkig bent met hoe je eruit ziet, is dit een optie.
  • Make-up. Niet mijn persoonlijke favoriet, maar laten we objectief blijven: een beetje goedgeplaatste contouring op je borst kan wonderen doen bij een leuke outfit. Dan moet het alleen niet regenen.

Dus, steek de stalactieten in een sportbeha, dan gaan we samen even wat push-ups doen. Gewoon voor de sier. Zolang het maar niet regent!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49