Mama,
ik wil hardloper worden

Je wilt ergens beginnen, maar toch nog niet committen aan een abonnement bij een sportschool of vereniging.

Hardlopen

Hardlopen is een stap in de goede richting. De ideale manier om er weer een beetje in te komen, aan je basisconditie te werken en een frisse neus te halen bestaat al eeuwen. Sterker nog, in het verleden was het de ultieme sport: bij de eerste Olympische Spelen in 466 voor Christus werd er een sprintje van 190 meter getrokken. Nu wil jij ook beginnen, en meteen goed. Hiervoor heb ik wat tips voor je verzameld. 

Ontwerp zonder titel-27

Ik brand los

1. Loop op hardloopschoenen.

Sneakers hebben een dunne zool en absorberen bijna geen schok. Hardloopschoenen wel. Goede knieën kun je jaren wat mee, dus een hardloopschoen is niet een punt waarop ik je aanraad te bezuinigen. Als je er goed voor zorgt gaan ze lang mee (ook je knieën trouwens). Er zijn in elke grote stad wel winkels die jou helpen met een hardloopanalyse om precies te kunnen zien wat jij nodig hebt. Zooltjes misschien? Veters op de juiste manier vast? Dit is allemaal belangrijk.

2. Habit first, shine later.

Net als met elke andere sport zijn er tegenwoordig allemaal toffe gadgets te vinden om helemaal het mannetje te zijn op het fietspad. Echter weet je nog niet of je het leuk vindt of volhoudt, dus STOP met online shoppen. Kijk eerst of je het echt vol kunt houden voordat je jezelf trakteert op een hartslagmeter. Je kunt dit uiteraard wel als doel zetten, bijvoorbeeld om na elk rondje 3 euro in een spaarpotje te stoppen. Kun je die hartslagmeter betalen van je potje? Dan weet je dat de habit er wel in zit. Zo heb je meteen een beloning voor al je gezonde gedrag en ben je sneller geneigd nog een keertje te gaan rennen.

3. Weet waar je begint.

Het is heel leuk om te beginnen en in het wilde weg te rennen, maar zo ga je nooit kunnen meten of je beter wordt. Een groot aandeel van het plezier in sport is het weten dat je aan het verbeteren bent. Dit kun je doen zonder smartwatch door bijvoorbeeld te kijken hoe lang je over een bepaalde route doet, of te testen hoe vaak je pauzeert. Met smartwatch wordt het helemaal makkelijk; je kunt qua doel je route, verbrande calorieën, hartslagfrequentie en snelheid per kilometer aanpassen om zo steeds een stapje zwaarder te trainen. Door elke keer iets verder of juist sneller te rennen pas je de wet van overload toe, waardoor je lichaam zich aanpast en verbetert. Door te zien dat je beter wordt krijg je een goed gevoel en groeit je zelfvertrouwen en motivatie. Dat helpt je juist weer om de gewoonte in stand te houden.

4. Dress to impress (and not die).

Het voordeel aan hardlopen is dat je alleen jezelf ervoor nodig hebt; geen openingstijden of afhankelijkheid van anderen. Je kunt dus trainen wanneer je wilt, ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat. Ook hierbij is comfort en plezier belangrijk. Zorg dan ook voor een fijne outfit waarin jij het niet te heet of te koud krijgt. Ook is zichtbaarheid in het donker belangrijk, als je niet onder een vrachtwagen wilt belanden. Je kunt bij de Action en vergelijkbare winkels prima kleding en reflecterende spullen aanschaffen hiervoor. Be safe and comfy!

5. Hulp is overal.

Ben je geen individuele sporter en vind je die bossen maar saai zonder gezelschap? No problem! Bijna elke stad heeft wel een eigen hardloopvereniging of club. Meestal kun je gratis een keertje meedoen om te testen of je het wat vindt. Ook kun je gewoon met een vriend(in) gaan sporten. Sporten met een groep of partner zorgt voor accountability en je zult hierdoor minder snel afzeggen door bijvoorbeeld slecht weer. Als jij van jezelf weet dat dat wel een dingetje is, zoek dan gezelschap. Dit onderzoek geeft zelfs aan dat je relatie ervan verbetert als je samen met je partner gaat sporten.

6. Technisch trainen.

Je hoeft geen Mark Zuckerberg te zijn om je te beseffen dat sommige gadgets juist heel handig kunnen zijn om mee te sporten. Een smartwatch staat hierbij voor mij met stip op nummer 1, omdat je er zoveel mee kunt meten. Ook kun je je hardloopapp (Strava, Fitbit, Nike Running, Runkeeper) gebruiken om wedstrijdjes te doen tegen andere hardlopers in je buurt. Tof toch?

Nu is een horloge nog maar het begin. Evy helpt je je eerste 5km te hardlopen door met een mooi accent in je oor te praten. Er zijn ook Spotify playlists gemaakt speciaal om mee te hardlopen, zodat je op de maat van de muziek kunt proberen te rennen. Het geweldigste vind ik toch wel de Zombie, Run! App , die je een verhaal vertelt over de zombie apocalypse terwijl jij moet rennen voor je leven. Genoeg te ontdekken in de appstore dus.

7. Make a mission.

Als laatste, maar misschien wel het belangrijkste: werk ergens naartoe. Sporten zonder einddoel (een prestatie, een wedstrijd) kan demotiverend zijn omdat het niet uitmaakt of je wel of niet beter wordt. Een einddoel helpt hierbij en zorgt dat je een datum plakt op dat doel. Welk doel het is, maakt niet uit. Je hoeft niet aan een wedstrijd mee te doen als je dat niet wilt. Geef jezelf een passend aantal dagen/maanden en zet in je agenda wat je wilt bereiken. Daar werk je bewust naartoe. Dit kan privé zijn, zoals een route uitlopen voor jezelf, maar ook een wedstrijd. Er zijn honderden runs waar je als recreant aan mee kunt doen, bijvoorbeeld een 4Mijl of Dam-tot-Damloop. Hardlopen te saai? Dan kun je ook meedoen aan andere recreatieve sporten waarbij hardlopen een groot deel uitmaakt van de wedstrijd, zoals een survival run, mud run of obstacle run. Lekker door de modder!

Je kan het, alvast veel plezier!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49