Het witte goud

Heerlijk vond ik het. 

Na een aantal uren paardrijden kwamen mijn vriendinnetjes en ik door de deur lopen en trokken we als een orkaan de kastdeuren open, op zoek naar die zak met het witte goud. En met wit goud bedoel ik natuurlijk wit brood.

Mijn leven werd voorgoed veranderd

Glanzend keek het me aan vanuit de kast. Ik smeerde er dan zorgvuldig een laag boter op. Een laag zo dik, dat mijn cholesterol al ging krijsen voordat ik een hap nam. Daarna de piece de resistance: vlokken. Zo at ik elke zaterdag bijna een half witbrood weg. Totdat ik leerde over GI en mijn leven voorgoed werd veranderd. Maar hoe bruiner, hoe beter geldt niet altijd!

De graantjes, vezeltjes en vitamientjes 

Witbrood is populair bij kinderen om zijn zoete smaak. Ook is het makkelijk weg te kauwen, omdat er meestal geen grove noten of zaden in zitten. Maar wat zit er nou eigenlijk in witbrood, en is bruin brood dan écht zoveel beter?

Om dat te begrijpen moet je eerst weten waar brood van wordt gemaakt. Het bestaat uit graan, meestal is dat tarwe. Witbrood heeft alleen de kern van de graankorrel, terwijl volkorenmeel de hele graankorrel gebruikt. In die graankorrel zitten belangrijke voedingsstoffen zoals B-vitamines, ijzer en vezels. Vezels helpen bij een goede darmwerking en verlagen de kans op hartziekten en beroertes. Je kunt dus stellen dat witbrood minder voedingswaarde bezit dan een donkerder brood: per snee haal je er dus minder handige stoffen uit die goed zijn voor je lijf.

Hiernaast ben je misschien wel bezig met het tellen van je macro’s of calorieën. Qua calorieën gaan beiden ongeveer gelijk op, met ongeveer 90 kcal per snee. Blijf hierbij ver weg van zuurdesem (118) of bolletjes en krokante broodjes en houd het bij een gewone boterham. Voor de macro’s kun je het beste toch maar bij volkoren blijven, deze heeft de beste eiwit-koolhydratenverhouding voor het aantal calorieën dat je eet.

Moet je horen: glycemische index. Nu jij weer

Je hebt vast je moeder, oma of trainer horen zeuren dat witbrood slecht voor je is. Nu is slecht een relatief begrip, maar zij doelen op de GI-index van het brood. Het diabetesfonds vindt dit ook een ontzettend belangrijke factor in voedsel. De GI-index (of glycemische index) geeft aan hoe snel koolhydraten worden opgenomen in je bloed. Het wordt geteld in een getal van 0 tot 100. Een GI lager dan 55 is laag, 55-70 is gemiddeld en groter dan 70 is hoog. Voeding met een lage GI wordt minder snel opgenomen en geeft minder pieken in je bloedsuiker. Deze etenswaren worden dan ook vaak aanbevolen aan mensen met diabetes, hypo’s en andere aandoeningen.

Brood heeft best wel een hoge GI (50-95), omdat de basis ervan uit koolhydraten bestaat (vooral het zetmeel). Het beleg maakt dan ook nog verschil in hoe snel de koolhydraten worden opgenomen. Eiwitten, vetten en vezels (boter en kaas bijvoorbeeld) vertragen dit proces in vergelijking met het eten van een kale snee brood.

De supermarkt kan je gewoon pranken 

De studiebollen bij Harvard (2018) geven aan dat wit brood zelfs helemaal bovenaan de lijst staat met etenswaren met een hoge GI, namelijk gemiddeld 75/100, waarbij volkoren brood met 53/100 toch beter uit de bus komt.

Zie je een donker brood liggen, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat er volkorenmeel is gebruikt. De supermarkt kan je gewoon pranken en een brood maken met gebrande mout. Dat brood is gebakken met witte bloem, maar ziet er dan wel donker uit. Dan heb je dus niet de vezels en voedingsstoffen van een bruin brood, iets dat je juist wilt! Houd dus je etiket in de gaten. Volgens de wet mag de term ‘volkoren’ in de naam van het brood slechts voorkomen als er volkoren (tarwe)meel is gebruikt. Als er ergens op het etiket ‘tarwebloem’ of ‘tarwemeel’ staat, is het niet volkoren. Zo weet je dus zeker dat je de juiste hebt.

Dus, wees gewaarschuwd en pas je Subway-bestelling aan, zodat je langer gezond kunt blijven bunkeren zonder suikerspiegeltsunami. Ik ga even een broodje eten.

Liefs, Charissa

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49