Ontbijtje doen

Ik sta op en ik voel het meteen, of het nou 6 uur ’s ochtends is of dat ik pas om 11 uur mijn nest uitrol.

Is het wel zo
belangrijk?

Een onzichtbare, magnetische kracht zuigt mij naar de keuken toe. Ik zet direct de waterkoker aan en begin aan mijn dagelijkse ritueel: een flinke hap droge oats in een kom, water erbij, magnetron in. Ondertussen maak ik mijn cappuccino klaar. Ik kan nooit meer zonder ontbijt.

Toch ken ik een hoop mensen die pas trek krijgen wanneer het rond het middaguur is. Niet iedereen is even vast in zijn gewoontes met eten in de ochtend. Als je naar school ging zorgden je ouders dat je je broodje had opgegeten voordat je vertrok, maar nu is er niemand meer die je vertelt of je moet eten of niet. Met de opkomst van health professionals zijn er overal uiteenlopende meningen over ontbijt. Wel, niet? Veel of weinig? Wat moet je dan eten? Dus, de hamvraag: is ontbijt nou wel zo belangrijk?

joao-marcelo-martins-pDC7vQrW-EM-unsplash

Ben jij wel eens “Hangry”?

Allereerst moeten we het hebben over de functie van ontbijt. De functie van eten eigenlijk in het algemeen, zogezegd. Jouw lichaam en organen hebben continu energie nodig om te blijven draaien. Die energie haalt het uit de voedingsstoffen en calorieën in de voeding die je eet. Vooral je hersenen hebben een hoop benzine nodig, die gebruiken wel 20% van alles wat je inneemt.  ’s Nachts eet je niks, dus is de tank een beetje leeg. Je hersenen kunnen geen reserves opslaan, terwijl je vet en spieren dat wel kunnen. Daarom hebben je hersenen extra trek in de ochtend. Jouw hersenen hebben dus voedsel nodig om op gang te komen.

Meerdere onderzoeken wezen uit dat mensen die geen ontbijt namen, slechter presteerden in korte-termijn geheugentesten dan mensen die wel ontbeten. Je concentratie (en indirect je vermogen om te presteren op school of werk) wordt dus beïnvloed door je ontbijt! Ook je bloedsuikerspiegel wordt beïnvloed door wat je eet. Ontbijt overslaan zorgt voor een daling in je bloedsuikerspiegel en insuline. Met een gezonde bloedsuikerspiegel zorg je voor minder “hangry” momenten en minder duizeligheid als je een lage bloeddruk hebt.

bethany-legg-75nbwHfDsnY-unsplash

Meer eten = minder eten

Wanneer je niet ontbijt zul je meer trek hebben tijdens je andere maaltijden, simpelweg omdat jouw lichaam een bepaald aantal calorieën nodig heeft om ‘rond te komen’ per dag. Je gaat hierdoor onbewust je andere maaltijden uitbreiden, wat niet per sé zorgt voor gezondere keuzes. Door meer regelmatig te eten zorg je ervoor dat je geen onnodig grote maaltijden gaat eten en dus makkelijker kunt afvallen (als dat je doel is).

Dat waren alle positieve kanten van ontbijten, maar er zijn dus ook negatieve effecten van het niet-ontbijten. Ik zaag nog even door! Meerdere onderzoeken linken personen die slecht of niet ontbijten met ongezond gedrag. Niet ontbijten gebeurt vooral bij rokers, mensen die weinig bewegen en veel zitten, met een hoger BMI en meer alcoholgebruik. Ook bleken chronische ontbijtskippers een hoger cholesterolgehalte te hebben en meer insuline, waardoor je risico op hart- en vaatziekten en diabetes toeneemt. Om het nog effe erger te maken hadden skippers vaker last van nervositeit, nek- en schouderpijn en maagproblemen.

Als excuus werd er aangegeven dat ze laat uit bed komen (53%). De mensen in het onderzoek die wél ontbeten kregen meer voedingsstoffen en energie binnen. Genoeg bewijs om serieus te nemen dus!

Wat moet je dan nou eten? En maakt het uit?

Ja, het maakt zeker uit. Er wordt aangeraden om complexe koolhydraten (ik vind deze blog al complex, maar goed) te eten als ontbijt. Deze worden niet makkelijk afgebroken, dus zullen je hersenen genoeg benzine hebben in de paar uurtjes na je ontbijt. Oats (havermout) doet het daarbij dus goed. Maar je hoeft geen bak kattenvoer voor jezelf te maken als je dat niet lekker vindt, er zijn genoeg andere opties: alles met hele granen erin mag op je bord. Speltbrood, ontbijtgranen, roggebrood.

Eet smakelijk en let op je etiket!

Liefs, Charis

andrea-tummons-UFQQkXV-jwU-unsplash

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49