KOFFIE ALS PRE WORKOUT

Is koffie een volwaardige pre-workout en zo ja, wat voor voordelen geeft het je?

Koffie beter dan
pre workout?

Schep jij je shakebeker vol met neonkleurige poedertjes, of ben je eerder van een bakkie pleur? Is koffie een volwaardige pre-workout en zo ja, wat voor voordelen geeft het je?

Met de biologische trend en een groeiend aantal veganisten zijn veel fanatieke sporters op zoek naar een natuurlijke pre-workout. Liever geen poeders meer, maar gewoon iets wat niet uit een chemisch lab komt. Deze lijken we gevonden te hebben in een dikke bak zwarte koffie. Maar zitten deze voordelen in je hoofd en zijn ze puur mentaal? Of heb je er echt wat aan? Na wat onderzoek hebben wij de voor- en nadelen voor je op een rij gezet!

nathan-dumlao-nBJHO6wmRWw-unsplash

Wat zegt de wetenschap?

Het is al wetenschappelijk bewezen dat cafeïnegebruik je prestaties kan verbeteren bij teamsporten en duursport. Of dat bij krachttraining nou ook zo is, is nog niet helemaal uitgestippeld. Bij het bovenlichaam leek er tijdens onderzoeken weinig verschil. Ze lieten hun testpersonen hard benchpressen, maar er verbeterde niets.

Men vermoedt dat het bij je onderlichaam wel positieve effecten heeft, omdat je bij oefeningen voor het onderlichaam (deadlifts, squats) meer mentale kracht moet gebruiken. Ze denken daarom dat het cafeïnegebruik zorgt dat je meer mentale power hebt om je onderlijf aan het werk te zetten.

Kopje koffie?

Laten we er samen eentje drinken voor je training

personal-training-groningen

Beter dan pre-workout van de winkel?

Een hoop sporters hebben hun eigen schepjes pre-workout (ook wel ‘prie’ in de volksmond) altijd klaarliggen voor ze vertrekken. In Prie zit een flinke dosis cafeïne, maar ook een hoop andere stoffen waarvan je niet weet hoe (on)gezond deze voor je zijn. Er zitten verschillende stimulerende stoffen in zo’n mix. Ons motto luidt: less is more. Hoef je het niet in je lichaam te stoppen, doe dat dan ook niet. Je weet namelijk niet hoe je lijf kan reageren op dit soort dingen, en je nieren moeten het ook allemaal weer afbreken.

Ook betaal je meer geld voor echte Prie dan voor koffie. Dit integendeel tot een dikke bak pleur of cafeïnepillen, wat soms slechts een paar cent kost. Financieel gezien zou je er dus op vooruitgaan door koffie te gebruiken.

Waarom is koffie dan chill?

Koffie heeft veel meer voordelen dan alleen meer ‘natuurlijk’ zijn. De hoge hoeveelheid cafeïne kan je energiemetabolisme verhogen, waardoor je meer calorieën kunt verbranden. Echte Prie met hoge hoeveelheden cafeïne zou dit echter ook kunnen doen.

Maar, de cafeïne en andere verbindingen in koffie kunnen je eetlust verminderen waardoor je uiteindelijk minder voedsel inneemt. Een literatuuronderzoek gaf aan dat koffie tussen 3 en 4,5 uur voor de maaltijd niks uitmaakt, maar wel je calorie-inname vermindert als je het tussen 30 minuten en 4 uur voor je maaltijd neemt. Hier geeft koffie je dus geen effect tijdens je training, maar wel in het afvalproces gedurende de hele dag.

Koffie heeft ook een hoog aantal antioxidanten, die jou beschermen tegen vrije radicalen. Dit zijn geen piraten of PVV-aanhangers, maar onstabiele moleculen die jou ziek kunnen maken. Koffie wordt dan ook door Critical Reviews in Food Science & Nutrition gelinkt aan een omgekeerde correlatie met diabetes, Alzheimer, Parkinson en bepaalde soorten kanker. Natuurlijk als je normale hoeveelheden koffie neemt.

De uitslag

Al met al komt koffie als beste uit de bus als je het vergelijkt met Prie. Prie is duurder, zit meer onbekend chemisch spul in, is niet biologisch of vegan-friendly. Koffie is goedkoper, kan wel biologisch of vegan-friendly (hangt van het merk af, zoek naar fair trade), heeft een aantal bewezen gezondheidsvoordelen en is ook lekkerder (geen bewezen feit, mijn mening). Gaat het je helpen met je krachttraining? Misschien, maar de voordelen zitten hem vooral in de andere eigenschappen van koffie.

Neem je je training nou ontzettend serieus? Dan kun je altijd nog beter een cafeïne supplement kiezen (een pil) dan een bakkie troost. In je mok weet je namelijk niet hoeveel cafeïne je precies binnenkrijgt. Doseren gaat makkelijker met een pil. Niet zo serieus? Dan gewoon lekker een koffietje doen.

Bottoms up!

Liefs, Charissa

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49