Menstruactie

Zij reed op haar fiets een wereldduurrecord tijdens haar menstruatie!

Sporten tijdens je ongesteldheid

Sporten tijdens
je ongesteldheid

Leontien van Moorsel zat niet huilend op de bank Titanic te kijken. Geen chocola naar binnen te werken. Sterker nog, zij reed op haar fiets een wereldduurrecord tijdens haar menstruatie! Ze zei ook dat ze minder pijn ervaarde tijdens haar ongesteldheid. Terwijl ik, maar een mens, gewoon moet huilen omdat mijn trap kraakt. Genoeg om uit te zoeken hoe het zit: wat weten we over sporten tijdens je ongesteldheid?

limor-zellermayer-JtOxBIXI4Lw-unsplash

Dit is het liedje

De menstruatiecyclus, zoals we allemaal bij biologie en verzorging hebben geleerd, hoort bij de mens en zorgt voor de voorbereiding op een zwangerschap. Ben je niet bevrucht (klinkt alsof ik zelf een ei ben, maar vooruit) dan word je ongesteld. De onbevruchte eicel, slijmvlies en andere meuk worden dan weggespoeld om weer plek te maken voor nieuw behang in je baarmoeder. Zo gaat het liedje door tot je een keer zwanger wordt, of tot je in de overgang komt. Lekker vooruitzicht.

We zitten hier niet in de biologieklas, dus ik hoef je niet uit te leggen wat voor fases en dergelijke je doormaakt. Wij zijn geïnteresseerd in sport, dus daarvoor ben ik diep in de boeken gedoken.

Laat die tampon maar thuis

Tijdens je vruchtbare jaren krijg je te maken met veranderende hormoonspiegels, afhangende van waar je bent in je cyclus. Oestrogeen en progesteron werken samen in jouw hormoonhuishouding en kunnen gevolgen hebben op je prestaties. Wat frappant is, is dat we altijd zeuren dat we ons zo slecht voelen met klachten zoals buikpijn, hoofdpijn, onderrugpijn, moeheid (maak het lijstje zelf maar af). Echter gaven tot 63% va de atleten in een onderzoek aan dat ze geen negatieve invloeden voelen van hun cyclus op hun sportprestaties, terwijl zelfs tussen 13% en 29% vonden dat ze ongesteld beter presteerden. Als vuistregel kunnen we duursporters aanraden om na de folliculaire fase te pieken, terwijl explosieve krachtsporters het hardst gaan net voor of tijdens de menstruatie. Cool toch?

Om er nog een schepje bovenop te doen wijst een onderzoek uit dat vrouwelijke gewichtheffers (hefsters?) minder bloed verliezen dan andere vrouwen, waaronder ook andere vrouwelijke atleten. Dit was vooral het geval bij een verhoging van de trainingslading voor deze dames, dus wetenschap bewijst: harder trainen zorgt voor minder bloeden. Laat je tampon maar thuis!

Ijzersterke oplossing 

Helaas is niet iedereen even gelukkig op dit vlak en kun je ook gewoon een pechvogel zijn. Hoe zorg je dan dat je gewoon door kunt sporten? Met verlies van bloed verlies je ook ijzer. IJzertekort zorgt ook voor slechte sportprestaties, dus zorg dat je via je eten (vlees, vis, peulvruchten, aardappelen) of via een supplement aan je ijzer komt. Door minder zout te eten kun je er ook voor zorgen dat je een minder opgeblazen buik krijgt, waardoor je nog in je legging past. Op dag 19 van je cyclus (midden in je luteale fase) heb je een temperatuurverhoging wat ervoor kan zorgen dat je sneller vermoeid bent tijdens een duurtraining.

Al met al ken jij jezelf het beste en kun je dus beter zelf besluiten wat werkt voor jou. Verergert jouw pijn? Lekker thuisblijven of een beetje wandelen. Ga je wel prima? Dan gewoon hard aan de bak en kijken wat je gedaan kunt krijgen.

Veel sportplezier in je shark week!

Liefs, Charissa

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49