De 5 DOMSTE MISVATTINGEN

Als ik…… dan….

Domme
misvattingen

Als je mij al langer kent zul je dit al over mij weten, maar ik was niet altijd een slank en sportief mens. 

Ik ben heel dun geweest, ik ben behoorlijk dik geweest, ik heb 5/7 dagen van de week bij de MacDonald’s gegeten en ik heb wortels gegeten als elke maaltijd.

95424296_972741233142235_842425927798358016_o

Ik ben geen licht

Ik heb in de dagen voor ik aan mijn opleiding Human Movement Science & Physiology behoorlijk wat domme dingen geloofd, Pinterest workouts gevolgd en er rare misvattingen op na gehouden, die stuk voor stuk door de wetenschap zijn weerlegd tijdens mijn opleiding.

Omdat ik ze nu heel grappig vind, maar ook omdat ze erg schadelijk waren voor mij om wél hard in te geloven, deel ik ze graag met jullie. Dus, hier komen ze, de 5 domste misvattingen die ik heb gehad en domme dingen die ik heb gedaan! Geniet ervan…

Je moet elke dag sporten om fit te worden

Je reinste onzin. Ik geloofde dat wanneer je erheen ging, je minimaal 1,5 uur moest gaan en keihard. Anders heeft het toch geen nut? Mensen die twee keer per week een halfuurtje gaan kunnen net zo goed thuis blijven.

Ik heb wel vaker last van deze alles-of-niks-mentaliteit, maar een gezond en fit leven is natuurlijk meer een grijs gebied. Mensen die weinig tijd hebben kunnen al enorme gezondheidsvoordelen krijgen van twee halfuurtjes per week, zeker als ze verder geen actief leven leiden. 

Elk sportmoment is er één, ook al duurt deze maar 7 minuten. Dit leidt tot een beter slaappatroon, meer productiviteit op het werk, vergrote spiermassa en verminderde vetmassa. Ook als je maar eventjes traint.

Ik nam ook totaal niet in acht dat spieren en het hele lichaam juist ook rust nodig hebben, wat we in onze vorige blog hebben besproken.

83399774_917103082039384_7495970494307368960_o

Als ik heel hard train, krijg ik een thigh gap

Haha! Als ik dit nu lees, lach ik weer hardop. Wat was ik een onzeker mens. Het was 2006, magere meisjes met een grote bos emo-haar waren helemaal in en de thigh gap (het spleetje lucht tussen je bovenbenen) was erg populair geworden. Meeloper die ik was wilde ik dit natuurlijk ook.

Sporten, sporten, op een gegeven moment deed ik wel aan 7 verschillende sporten, soms met elk een training op dezelfde dag. Steeds minder eten, want dan zou er minder vet op mijn binnenbeen overblijven. Ik bleef in de spiegel staren in afwachting tot ik hem een keer zou zien verschijnen. Bloedjaloers was ik op mijn kamergenoot, die helemaal niet aan sport deed maar er wél eentje had. Helemaal gratis!

Waar ik de mist in ging, was het niet begrijpen van de trainingswet van Individualiteit; elk lichaam reageert anders op dezelfde prikkel. Je kunt allebei precies hetzelfde doen, maar toch een ander resultaat krijgen. Mijn klasgenoten kregen die thigh gap wel, maar ik bleef ploeteren. Deze feministische psycholoog geeft zelfs in haar onderzoek aan dat een thigh gap willen hebben gelijk staat aan selfharm, omdat het fysiek en psychologisch beschadigend is om je te willen conformeren aan een archetypische norm die tijdelijk hip is (net zoals in de barok-tijden hele zware vrouwen mooi waren).

Als laatste is het natuurlijk ook gewoon dom: ik heb smalle heupen voor mijn lengte, dus zodra ik ook maar een beetje spier op mijn been heb zit het allemaal vol daar. Met een tikkeltje X-benen staan ze nog dichter bij elkaar. Zelfs mijn hele dunne zusje had geen thigh gap. Het zit er gewoon niet in.

Als ik een gezamenlijk membership neem met mijn vriend ga ik vaker sporten

Dus niet. Ik dacht dat het leuk zou zijn om elkaar aan te moedigen om samen te gaan, maar het is niet altijd zo dat een sportbuddy jou ook daadwerkelijk helpt. Je moet je sportbuddy goed uitkiezen.

Ik koos iemand (mijn ex-vriendje) die altijd degene was die geen zin had. Als ik ook maar een beetje tegen het sporten op zag, vond hij al dat we niet moesten gaan. Het was trekken aan een dood paard; ik moest wel heel veel motivatie opbrengen om mijzelf en dan ook nog hem te overtuigen om te gaan sporten. Dit kostte me dubbel zoveel wilskracht, iets wat je niet wilt als beginner die het nog moeilijk vindt om consequent te gaan.

Kies je sportbuddy zorgvuldig uit. Is het iemand die zich aan de afspraak houdt? Kan hij/zij jou verantwoordelijk houden als je ineens probeert af te zeggen? Krijg jij ook terug wat je erin stopt? Ik destijds niet, en dus ging ik steeds minder sporten omdat ik hem niet mee kon krijgen. Het hielp ook niet dat ik voor vervoer afhankelijk van hem was. Als hij geen zin had, werd er niet gesport. Lesson learned!

67473182_764631797286514_3298999680393805824_o
66498570_754229571660070_8047434601372581888_o

Mijn cellulitis kan ik wel wegsporten

Wie had dit nou weer bedacht? Ik weet het wel, het was een enorme hoeveelheid Pinterest-plaatjes met mooie gladde benen en een hele algemene workout in het plaatje. Met deze workout train je je benen strak. Ik viel er als een blok voor, want ondanks dat mijn benen altijd slank bleven leek het soms wel een maanlandschap.

Maar hoe hard ik ook trainde en hoe dun ik ook werd, de gaatjes bleven altijd zitten. Zelfs nu heb ik ze nog. Dat komt omdat cellulitis wel te maken heeft met je vetpercentage, maar je vet is niet de enige reden waarom het er zit. Je oestrogeengehalte, genetica, ethniciteit en allerlei andere factoren bepalen in welke mate jij cellulitis hebt. Als je al slank bent is er dus niet zo veel meer aan te doen. Lees er meer over in onze cellulitis-blog.

Ik moet niet met zware gewichten trainen want dan word ik mannelijk

Nu ik al jaren met zware gewichten train, heb ik wel door hoe dom deze uitspraak was. Ik had ooit een beeld in mijn hoofd van hele gespierde vrouwelijke bodybuilders. Wat een onzin! Allereerst moeten zij tweemaal per dag sporten, zich aan een heel streng eet- en slaapregime houden en zelfs dan zitten de meeste nog aan de doping.

Door je oestrogeengehalte en gebrek aan testosteron word je niet zomaar groot en gespierd. Gespierde vrouwen in de sportschool moeten hier jarenlang consequent voor ploeteren. Door de verdeling van vetmassa en vetvrije massa (FFM) kunnen mannen met dezelfde training veel groter worden. Ik train nu al 5 jaar actief met zware gewichten en ik ben nog nooit mannelijk genoemd. Sterker nog, ik zou kunnen beargumenteren dat ik er juist vrouwelijker uitzie, omdat ik mijn pannenkoek-billen een stuk ronder heb getraind.

84225477_917112682038424_2784367228584198144_o

Zoals je kunt lezen had ik er behoorlijk gekke ideeën over. Stuk voor stuk allemaal hype, mythes en onzin. Voorkom dat je dezelfde fouten maakt als ik! Als je vragen voor me hebt, ben ik altijd beschikbaar om het er met je over te hebben.

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49