Mythes over afvallen

De 5 stomste mythes die ik in mijn werk tegenkom, helemaal uitgelegd.

Feiten die worden
omgedraaid

Als personal trainer kom ik natuurlijk een hoop mensen tegen wiens doel het is om af te vallen. En daar help ik graag bij; het is ontzettend leuk om iemand te zien shinen die zich enkele maanden geleden nog helemaal niet zo lekker voelde.

Maar als onderdeel van het helpen van mensen vraag ik natuurlijk wat ze tot nu toe hebben geprobeerd. Waar sta je? Ben je op dieet geweest? Ben je altijd zwaar geweest, of is dit ineens gekomen? Bij deze gesprekken hoor ik vaak bijzondere dingen terug. Dingen die niet kloppen. Feiten die door de media zijn omgedraaid, of totaal niet genuanceerd worden uitgelegd door één of andere fitfluencer waar ze naar opkijken.

En het verbaast me niet! Je wilt zo graag afvallen, dat je elk handvat aanpakt om er wat aan te doen. Zodra er kennis met je wordt gedeeld, ga je ervan uit dat het ook klopt. En dan ga je bezig, waarbij je er naderhand achter komt dat het helemaal niet zo zwart-wit is. Of totaal niet klopt. Dus, voor jullie, de 5 stomste mythes die ik in mijn werk tegenkom, helemaal uitgelegd.

roman-kraft-_Zua2hyvTBk-unsplash

1

Ik moet 4-6 keer per week trainen om een mooi lichaam te krijgen

Als je veel personal trainers moet geloven, moet iedereen heel vaak komen sporten en dan zie je er net zo uit als zij. Jij ontvangt die info en denkt ‘zij zullen het wel weten, dan is het dus niet voor mij weggelegd met mijn vaste baan’. Dat is complete onzin.

Er zit een mate van inzet in die je nodig hebt om een structurele verandering te ondergaan, dat klopt. Maar personal trainers zijn voornamelijk ook bezig met een verkooppraatje. Hoe meer mensen vaak bij hen komen sporten (meerdere malen per week) of hun online programma kopen, of hun E-book aanschaffen met trainingsschema’s, hoe meer geld ze verdienen. En hoe meer mensen deelnemen, hoe groter de kans dat ze ergens wel een chille review of testimonial vangen van mensen die het heel serieus namen en dan ook veel zijn afgevallen.

 

Zo vaak trainen is helemaal niet nodig, en bovendien is 6 keer per week sporten niet zo goed voor je ontspanning en je spierherstel. Ook je hormoonhuishouding (vooral bij vrouwen) kan worden aangetast met zo’n hoge frequentie. Door zo veel te sporten vergroot je ook de kans dat je er helemaal zat van wordt omdat je zo veel tijd moet opgeven om naar de gym te kunnen. Daarmee vergroot je weer de kans dat het een tijdelijke opvlieging is, waardoor je dus even heel snel wél afvalt, maar na een aantal maanden weer stopt met sporten en aankomt. Uiteindelijk krijg je daar geen mooi lichaam van, maar een slechte relatie met sporten en eten.

 

Kijk als voorbeeld maar eens naar een hoop mensen die aan bodybuilding doen. Zij geven, in een korte tijd, heel veel op om heel veel te kunnen trainen. Ze werken heel hard naar een doel toe en halen die ook. Maar die ‘look’ is niet te behouden; na enkele maanden komen ze weer aan omdat ze minder gaan trainen en meer gaan eten. Ze zitten vast in een continue cyclus van te weinig en te veel eten. Ja, ze vallen snel af, maar uiteindelijk zijn ze een jaar later weer op precies hetzelfde punt. Neem daar vooral geen voorbeeld aan.

Het is natuurlijk knap, die zelfdiscipline, maar voor een gezonde relatie met eten en sporten zou ik nooit iemand aanraden een restrictief dieet te doen en zéker niet om sociale aangelegenheden en ontspanningsmomenten op te geven voor sport.

Dus, ga je een sixpack hebben? Waarschijnlijk niet, want je staat dan niet 6,5 uur per week te trainen. Ga je sporten leuk blijven vinden en je gezonde gewoontes volhouden? Probably yes. Kies jij maar wat je belangrijker vindt.

 

2

Heel hard sporten is de enige manier om af te vallen

Zoals je me vast al 1000 keer hebt horen zeggen, is CICO de enige manier om echt af te vallen. Met sporten probeer je een paar extra calorieën te verbranden, maar de meeste invloed krijg je toch echt door je eetpatroon aan te passen.

Heel hard sporten verbrandt calorieën, dat klopt. Maar het is niet de enige manier.
Als je die calorieën wilt verbranden, moet je onthouden dat élke beweging calorieën verbrandt. Naar de keuken lopen, met je handen praten, staan i.p.v. zitten, noem maar op. Ben jij door omstandigheden (angst, ziekte, handicap, conditie) niet in staat om heel hard te trainen, dan hoeft dat geen probleem te zijn.

Je kunt dus calorieën verbranden door van alles te doen. Lopen in de pauze op je werk, nooit meer de lift nemen, of je kunt er een punt van maken dat je eenmaal per dag extra gaat wandelen met de hond. Alle kleine beetjes helpen. Als de intensiteit van de training het probleem is, dan kun je ook een langere training uitvoeren op lagere intensiteit. Langzaam fietsen is nog steeds fietsen.

Mijn tip hierbij is om zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen, hoe dan ook. Afhankelijk van je situatie natuurlijk, maar als het kan, doe het dan. Spiermassa vreet veel meer calorieën per dag op, waardoor je in rust ook meer gaat verbranden. Hoe gespierder je wordt, hoe meer je kunt blijven eten. Het is eigenlijk een exponentiele grafiek.

Blijf dus vooral weg van sportclubs of trainers die verwachten dat je een bepaald niveau moet hebben om mee te kunnen doen. Alle kleine beetjes helpen, langzame sport is nog steeds sport. Een radicaal schema heb je niks aan: het schema wat jou helpt afvallen is het schema dat jij kan uitvoeren en volhouden.

3

Ik moet veel minder koolhydraten eten om af te vallen

Veel diëten lopen ermee te koop: koolhydraatarme producten. Brood, shakes, pannenkoeken, whatever… Koolhydraatarm is een hype. Want door koolhydraatarm te eten (keto) zou je afvallen. Maar eigenlijk zit daar heel veel gemiste nuance in!

Koolhydraten heb je, net als eiwitten en vetten, gewoon nodig. Ze geven je energie om te denken, praten en bewegen. Rode bloedcellen en hersenen kunnen echt niet zonder koolhydraten. De Gezondheidsraad adviseert een verhouding van 40-70% koolhydraten in je eetpatroon. Je hebt ze ook gewoon echt nodig, omdat ze vezels, calcium, ijzer en vitamine B aan je bezorgen.

Waarom worden ze dan afgeraden door zoveel guru’s en diëten?
Koolhydraatrijke voeding zou heel veel calorieën bevatten. Maar ook dat hoeft niet waar te zijn; per gram hebben ze minder dan de helft van het aantal calorieën dat een gram vetten bezit.

Wat is het dan? Mijn mening is dat het makkelijk te garanderen is dat iemand afvalt als ze een groot aantal koolhydraatrijke voeding aan de kant leggen. Daarmee is het doel afvallen natuurlijk wel behaald, maar niet met een normaal voedingspatroon. Uiteindelijk zul je wél koolhydraatrijke voeding moeten eten, want niemand kan 80 jaar worden en 80 jaar lang alleen maar koolhydraatarm eten. Zodra deze voeding dan weer terugkomt, schiet het aantal geconsumeerde calorieën weer omhoog en kom je weer aan. Het is dus maar een tijdelijke oplossing.

Wat je beter kunt doen, is bepaalde voeding uitkiezen die koolhydraatrijk zijn, waar je minder van eet. Dat betekent dus dat je wél koolhydraten binnenkrijgt, je hersenen gewoon functioneren, maar dat je het aantal calorieën gewoon beperkt.

Kijk maar naar een bord pasta. Uit hoeveel groente en vlees bestaat jouw bord? En hoeveel pasta zit erbij? Rijst is ook een mooi voorbeeld. Het is nou eenmaal zo dat we, automatisch, ontzettend veel opscheppen van de koolhydraatrijke voeding die we hebben. Als je dát nou eens aanpakt, kun je gewoon koolhydraten blijven eten. Niks aan het handje! Schep je volgende pasta maar eens een kwart bord pasta in, waarbij de andere ingrediënten de rest van je bord mogen vullen.

4

Dieet X is de enige die werkt

Complete onzin! Alle diëten worden actief in de marketingmix gegooid bij bedrijven die hiermee een centje winst kunnen behalen. Diëten is goud geld verdienen, want met (in ontwikkelde landen) een overgewichtspercentage van meestal meer dan 50% zijn er ontzettend veel mensen die willen/moeten afvallen.

Iedereen doet dat het liefst zo snel en zo pijnloos mogelijk. Vandaar de Fit-Tea vrouwtjes met de kortingscodes, de ‘guru’s’ op YouTube en trainers met ‘producten waar ze in geloven’. Alles om te zorgen dat de mensen met overgewicht alles maar geloven. Paleo, keto, Zone diet, Atkins en nog twintig namen vliegen je hoofd door. De één zegt dit, de ander dat.

Uiteindelijk hebben al deze diëten uiteindelijk ‘gelijk’: als je ze maar streng genoeg volgt, dan val je inderdaad af. Echter ligt dit niet aan welk type voeding je hebt ingenomen (Fruitarians, raw vegans, let op) maar aan hoeveel calorieën je innam.

Elk dieet, hoe verschillend ook, werkt op deze manier: uiteindelijk neem je minder calorieën in dan je lichaam nodig heeft. Jouw lichaam gaat deze gemiste energie compenseren door stoffen op te branden die al in je lichaam zitten (meestal je vet). Zo val je af. Dit heet ook wel CICO (Calories In, Calories Out). Zolang een dieet je voorschrijft minder calorieën in te nemen en jij ‘in de min staat’, zul je inderdaad afvallen. Maar dat heeft geen moer te maken met de voeding die je kiest. Sterker nog, zelfs als je de hele dag pizza zou eten (maar wel aan CICO zou houden), kun je ook afvallen.

5

Door mijn werk/school/ziekte kan ik niet afvallen

Natuurlijk bestaan er veel situaties waarbij dit deels waar kan zijn. Zo zijn er mensen met een bepaalde ziekte waarbij er specifiek gegeten moet worden (zoals diabetes), bepaalde lichaamsbeweging gewoon niet kan (fibromyalgie, amputaties, langdurige blessures) en heeft iedereen het op zijn of haar manier druk. Maar het is geen excuus; als je écht wilt, kan het. Ook als je in een rolstoel zit.

Dat gezegd hebbende, kan ik niet zeggen dat jouw training hetzelfde wordt als dat van ieder ander. Er zullen aanpassingen zijn, en in de groep zal je soms uitgezonderd worden om een beter passende oefening uit te voeren. Maar het kan! Beenblessure? Armen kun je gewoon trainen. Chronische pijn bij krachtoefeningen? Dan werken we wel aan je balans en conditie. Er is altijd wel iets!

Als het probleem jouw drukke leven is, dan is het eigenlijk een kwestie van mentale wilskracht. Er zijn 24 uren per dag, 7 dagen per week. Hopelijk ben je in die 168 uren van de week minder dan 50 aan het werk. We gooien er nog 6 uur reistijd tegenaan. 9 uur slaap per dag. Dan heb je nog 49 uur over! Het is jouw keuze om die te besteden zoals je wilt.
Ook al zou je in die 49 uur maar 2 of 3 keer een half uur tot een uur bewegen, dan train je toch alweer een aantal keer per week en zul je verschil merken.
Je krijgt er ook wat voor terug! Betere slaappatronen, goed ritme in je dag, meer fysieke energie om je baan vol te houden of je kids op te tillen en uiteraard de endorfine waardoor je je goed voelt.

Te druk zijn om te sporten, dat zit dus in je hoofd. De vraag is dus: wat kan ik uit mijn week ‘knippen en plakken’ om te zorgen dat ik een sportmomentje vrijmaak?
Is dat halfuur langer op de bank voor de tv meer waard dan alle mooie dingen die ik ervoor terugkrijg als ik een halfuurtje sport?

Gelukkig kunnen we veel mensen op het juiste pad brengen met een goede trainer, juiste informatie en de tools om zelf te leren bewegen. Hiermee gaan we lekker door, tot we niemand meer tegenkomen die in deze mythes gelooft. Pak jouw kennis mee, help a friend en zegt het voort. Als je ze een fitness-thee ziet bestellen, dan weet je ons te vinden voor een interventie!

Liefs, Charissa

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49