One punch man

Of is het een grap?

De workout van
one punch man

Het is 1 april! Normaal maken mensen dan grappen om elkaar voor de gek te houden, dus in het kader van trainen hier hetzelfde. Of is het geen grap?

Het internet stond er maandenlang vol mee: de workout van One Punch Man. Op forums en social media sites werden er ontzettend veel memes gemaakt en discussies gehouden over de effectiviteit van deze workout. Want, hoe serieus kun je het nemen? Het is tenslotte maar een stripheld en niet een echt persoon. Hoe kunnen we dan oordelen over zijn trainingsregime?

brooke-cagle-HRZUzoX1e6w-unsplash

De onbekende superheld

One Punch Man is een Japanse web comic die sinds 2009 op het internet leeft. De echte website is in het Japans, dus voor het gemak even de beschrijving uit de vertaalde Wikipedia-site:

“One Punch-Man volgt het leven van de onbekende superheld Saitama, wonend in de grote stad Z-city. Deze stad heeft een enorme aantrekkingskracht op allerlei monsters uit de buurt. Een gebrek aan bescherming motiveert Saitama om zelf een held te worden om de monsters uit de weg te ruimen.

Saitama is naar eigen zeggen een “held voor plezier”. Door drie jaar lang hard te trainen is hij naast kaal ook onmetelijk sterk geworden en kan hij elke bedreiging moeiteloos aan: verschijnende monsters in zijn leefomgeving verslaat hij met slechts één klap. Hierdoor slaat de verveling toe bij Saitama. Het is zijn doel om door de burgers van de stad erkend te worden voor zijn heldendaden, maar hij wil vooral een tegenstander tegen te komen die hem fysieke uitdaging kan bieden.

Eén van de weinigen die op de hoogte is van de onmetelijke kracht van Saitama is de aspirant-held Genos. De cyborg biedt zich aan als leerling van Saitama in de hoop om net zo sterk te worden als hij. Samen worden ze lid van de heldenvereniging om meer erkenning te krijgen voor hun werk. Om toe te treden moeten ze beide een fysieke test doen en een schrijftest. Genos laat zien dat hij een talentvolle superheld is door een perfecte score te behalen, maar Saitama verknoeit de schrijftest en ontvangt hierdoor een lage score die net toegang geeft tot de laagste klasse in de vereniging. Vervolgens moet Saitama zich omhoogwerken door het uitvoeren van opgemerkte heldendaden.”

Word ook een superheld

Deze superheld is dus vooral gefocust op een onoverwinnelijke fysieke kracht. Wat is dan de workout waar het internet zoveel oproer over had?

Volgens het stripboek kan elke gewone man een superheld worden met deze workout :

100 Push-ups

100 Sit-ups

100 Squats

10 Km hardlopen

Deze workout herhaal je elke dag, waardoor je de kracht van Saitama zou kunnen behalen. Hier laten wij bij YourMove natuurlijk even onze mening op los!

Wat is er goed aan?

Het mooie van deze challenge is dat het simpel is. Het zijn 3 bewegingen en hardlopen, waarbij de technieken snel aan te leren zijn en er niet veel nieuwe informatie meer bij komt. Ook heb je er geen sportschool of materiaal voor nodig, wat de challenge lekker goedkoop en toegankelijk maakt.

Ook gebruikt deze workout enkele ‘major movement patterns’. Namelijk door de squat, push ups en sit-ups worden de meeste grote spiergroepen gebruikt. De cardio erbij is de kers op de taart; dit alles samen is meer dan de meeste mensen in de sportschool doen en gebruiken.

Ook gebruikt deze workout vrij normale beweegpatronen die je in het dagelijks leven ten goede komen. Tijdens dingen optillen, ergens naartoe rennen enzovoort zijn dit bewegingen die je tegenkomt. Door het gebruik van slechts je eigen lichaamsgewicht is het risico op blessures hierdoor vrij laag.

Wat is er dom aan?

Saitama’s workout is gebouwd op de factor ‘hoog volume’. Door heel veel van iets te doen, wordt je lichaam uitgedaagd. Dat an sich is natuurlijk mooi, maar de One Punch Man workout wordt hierbij een paradox: zodra je fit genoeg bent om de hele workout te doen, ben je eigenlijk al té fit voor deze workout, waardoor de low-intensity/high volume training geen effect meer op jouw lichaam heeft.

Deze workout heeft dus alleen zin als je een beginner-medium sporter bent.

Wat ook jammer is, is dat het ontzettend veel tijd kost. Deze workout kost ongeveer 2 uur. Hoe fit je ook bent, dit is een grote tijdsinvestering om elke dag te moeten doen. Als je werkt en een leven hebt, is deze workout eigenlijk al onmogelijk.

De laatste zwakte in deze workout is het gebrek aan progressieve overload. Jouw spieren passen zich aan aan de prikkels die ze krijgen. Word je sterker, heb je steeds zwaardere prikkels nodig. Doordat deze workout continu hetzelfde gewicht gebruikt, wordt je prikkel niet zwaarder en stopt jouw lichaam met zich aanpassen.

Dus, doen of niet?

Zeker doen! Het is geen serieuze optie als deel van jouw trainingsschema, maar daar gaat het hier ook niet om. Het is een simpele, goedkope challenge om een keertje met vrienden te doen, of als leuke afwisseling op je hardlooptraining. Voor de lol is het zeker een leuke wedstrijd om een keertje te doen met jezelf. Kun je het afmaken?

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49