Op je tandem bijten

De tandem, uiteraard. Voorop/achterop maakt niet uit. Hoe heuvelachtiger het pad, hoe beter. Zorg wel dat je versnellingen hebt, anders kun je net zo goed lopen. Voor mij was dit even heftig als een spinning-les!

5 moves die ook jij tegenkomt in je vakantie

Daar gingen we dan. We waren al vaker samen op vakantie geweest. Bovendien hebben we wel eens een IKEA-kast in elkaar gezet. Tot nu toe ging het allemaal goed. Geen ruzie, als een geoliede machine samen het leven door. Wat kon een tandem-fiets ons nou maken?

Zodra we opstapten voelde ik het al

Mijn vriend en ik namen lachend de sleutel aan en sleutelden aan de zadels. “Ik ga voorop want ik wil sturen”, lachte hij me toe. ‘Prima, dan kan ik lekker achterop zitten niksen’ dacht ik. Niets bleek minder waar.

Zodra we opstapten voelde ik het al: ik ben een stuk minder sportief dan ik me voordeed. Als een volleerd team reden onze vrienden meteen weg op zo’n ding. Zij zijn al 7 jaar samen en we kregen het gevoel dat we wat te bewijzen hadden. Huffend en puffend er achteraan….. Dit zou toch een ontspannend ritje zijn?

Plantjes water geven met zweet

Op naar de Vlielandse duinen. Ik zag het al helemaal voor me: ontspannend naar de inheemse planten en vogeltjes kijken terwijl Yoris het meeste trapwerk zou doen. Think again. Samen wegen we 170 kilo en de duinen op Vlie hadden geniepig scherpe heuvels op het fietspad. Een uur lang hebben wij met onze 20 liter zweet de plantjes water gegeven in de hittegolf. Wát een workout!

Als je op vakantie bent, ga je uiteraard minder vaak de sportschool in. Je hebt leuke plannen, er is veel om je heen te doen en soms is er niet eens airconditioning in het hutje waar je heen kunt. Maar niet getreurd, er is genoeg te doen! Ik heb een korte lijst gemaakt van mijn persoonlijke favorieten die stiekem toch een zware workout bleken te zijn.

YourMoves op vakantie

  1. De tandem, uiteraard.

Voorop/achterop maakt niet uit. Hoe heuvelachtiger het pad, hoe beter. Zorg wel dat je versnellingen hebt, anders kun je net zo goed lopen. Voor mij was dit even heftig als een spinning-les!

 

  1. Een stevig potje beachballen

Twee plankjes en een plastic balletje kosten niet veel geld en zijn makkelijk mee te nemen, dus ook voor thuis. Zeker in het zand heb je lekker veel weerstand en is het rennen nog zwaarder. Hoe fanatieker, hoe beter.

Echter, dit is alleen een workout als je het er zelf eentje maakt. Als je veel stilstaat en de bal laat vallen gebeurt er niet veel. Rennen en duiken dus! Heb je geen strand tot je beschikking, dan zijn een potje badminton/volleybal ook een goede optie. Door het rennen en stilstaan kan dit gelijk zijn aan een HIIT-workout.

3.  Surfles

Op een plankje liggen tot er een golf komt, ho maar. Vaak worden deze lessen gegeven in gebieden waar lekkere golven zijn. Telkens jezelf optrekken uit het water om op een plank te komen is lekker vermoeiend. Als je eenmaal blijft staan, ben je hooked. Maar dan ben je er nog niet.

Je moet zwemmend met je plank weer terug het water in. Tegen de golfstroom in is behoorlijk zwaar, want het water biedt ongelofelijk veel weerstand.

4.  Sightseeing

Het maakt niet uit waar je komt, want de meeste wereldse steden zijn veel groter dan de steden die wij in Nederland kennen. Overal waar je wat moois wilt zien, moet je een eind lopen. Ga dat lekker doen! Zorg voor goede schoenen en loop erheen als het op loopafstand is.

Er zijn overal ter wereld prachtige wandeltochten te doen. Zo sta je het dichtst bij de natuur en krijg je alles van dichtbij te zien. Bonuspunten als je ergens heen moet met de trap (denk Christ the Redeemer in Rio of een tempel ergens bovenaan een berg).

5.  Zandkastelen of hutten bouwen

Het klinkt suf en kinderachtig maar geloof me, het is zwaar. Spullen sjouwen of zand graven is best intensief. Dit is een leuke optie voor mensen die met kids, neefjes & nichtjes of kennissen op vakantie zijn. Zij vermaken zich en helpen graag mee, terwijl jij als volwassene het zware werk verricht.

Graven biedt veel weerstand voor je armen en zorgt ervoor dat je vaak van positie verandert door op te staan en ergens anders te gaan bouwen. Het leukste is dat het nooit af is: het kasteel kan altijd mooier en de hut kan altijd groter.

Pluspuntje, de kids zijn zoet en je bent de nieuwe favoriete oom of tante.

Ik ga even genieten van het feit dat ik weer een fiets voor mezelf heb. Stuur je me een foto van jouw move op vakantie?

Liefs, Charissa

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49