DE WETENSCHAP VAN GEWOONTES

Je hebt het zelf in de hand

Vandaag beginnen
of toch....

Vandaag ga ik beginnen, zeg je tegen jezelf in de spiegel. Vol kracht ga je je dag door, alle goede gewoontes afkruisend in je agenda. Goed gelukt!

De volgende dag gaat het lekker zo door. Tot die ene dag dat je het toch wat drukker had, en alle goede gewoontes de deur uit vlogen. Toch geen tijd gehad om te wandelen. Toch weer de frituur aangezet. Toch niet geflost na het tanden poetsen. Hoe komt dat toch?

jazmin-quaynor-18mUXUS8ksI-unsplash

The science of habits

Een gewoonte is niet iets wat je zomaar leert. Maar voordat je het wel kunt leren, moet je eerst weten wat een gewoonte is. In de psychologie worden gewoontes beschreven als ‘gedragspatronen die automatisch bepaald worden als antwoord op een situatie waarin dit gedrag herhaaldelijk en consistent vertoond is’. Het is dus een automatische reactie op een situatie die zich pas voordoet als je in zo’n zelfde situatie vaak dit gedrag hebt vertoond. Op een gegeven moment ga je het dan vanzelf doen.

Wat voor automatische reacties heb je al? Denk er maar eens over na. Misschien heb je een ochtendritueel waarin je altijd alles op dezelfde volgorde doet, of een routine waarin je jezelf afdroogt na het douchen. Dat is vaak dezelfde volgorde. Jouw gedrag wordt dus consistent door herhaling in een consistente context.

Een nieuwe gewoonte

Een nieuwe gewoonte vormt zich niet meteen. Als je een nieuwe actie uitvoert, zoals het insmeren van je gezicht met crème voor je de deur uitgaat, is het niet meteen een gewoonte. Jouw hersenen vormen een mentale associatie tussen de situatie en de actie, dus linken het vertrekken aan de crème. Door dit vaak te herhalen wordt het pas een herinnering, waardoor de alternatieve acties in die situatie (geen crème op doen, of een andere crème op doen) minder beschikbaar worden in jouw hersenen.

Wanneer de juiste context zich voordoet (je gaat vertrekken) wordt deze respons automatisch geactiveerd. Je doet dit dus op de ‘automatische piloot’ en hoeft er niet meer bewust over na te denken. Net als met autorijden moet je in het begin heel bewust de handelingen uitvoeren, waarna je daarna kan praten, opletten en muziek luisteren tegelijk.

Positieve associatie

Hier heb ik het vaak over met mijn sporters, vooral degenen die het nog moeilijk vinden om te komen. Kom je wél, elke week op dezelfde dag, dan wordt het steeds makkelijker om te gaan. Voel je je daarna goed en voldaan, dan associëren je hersenen dit met het sporten. 

Hierdoor wordt sporten leuker en is het steeds minder spannend om toch te gaan trainen. Zorg dus dat je ergens een goed gevoel over krijgt en blijf dat herhalen, dan wordt het vanzelf makkelijker.

Je hebt het dus zelf in de hand

Wetende hoe je hersenen werken, kun je dus zelf moeite gaan doen om die associaties in je hersenen te versterken.

Door elke keer in vergelijkbare situaties hetzelfde gedrag te herhalen, kun je jezelf nieuwe gewoontes aanleren. Mijn beste tip is dan om de juiste situatie te vinden; kies iets wat jou vaak overkomt. Als de situatie zich nooit voordoet, krijg je dus ook geen kans om je gedrag te herhalen!

Heb je een baan waarin je veel moet praten maar niet altijd op het scherm hoeft te kijken? Dan kun je ervoor kiezen om eenmaal per dag wandelend je zegje te doen in plaats van achter je scherm. Het liefst ook nog op dezelfde tijd. Ben je op woensdag altijd eerder vrij? Dan ga je meteen koken en niet wachten tot je geen zin meer hebt.

Het handigste is om de situatie dus te creeren die zich vaak voordoet. Een gewoonten koppelen aan een andere gewoonte is helemaal ideaal, want dan doe je de helft al op de automatische piloot: een wall-sit bij het tanden poetsen, fietsend naar je werk of altijd de trap nemen als je naar boven moet.

3 weken en dan lukt het wel

Veel artikelen online roepen dat een gewoonte zich binnen 21 dagen vormt. Dat is helaas niet waar. Dit onderzoek liet zien dat het veel langer duurt, met een gemiddelde van 66 dagen. Even doorbijten dus!

Wat ga jij jezelf aanleren?

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49