5 THINGS TO TRAIN (WITH) AT THE OFFICE

Iedereen heeft wel eens zo’n baantje gehad

Sporten op kantoor

Je zit het grootste deel van je dag op kantoor, in een stoel, weinig beweegruimte. Eigenlijk heb je bij je bureau alles liggen wat je nodig hebt, en is er geen enkele reden om nog op te staan. Verplegers lopen soms 10 kilometer per dienst, maar jij kan alleen maar zitten. Dit is dan ook de reden waarom mensen met een kantoorbaan sneller vervallen in een sedentaire levensstijl, een ‘zittend leven’. Maar jij niet!

Ook al heb je zo’n baan (of het nou een leuke baan is of niet), we kunnen het er allemaal over eens zijn dat te veel zitten niet goed voor je is. Dat weten we nu wel. Wat kun je dan doen, als jouw baan weinig ruimte laat voor lichaamsbeweging? Wij hebben een aantal opties op een rij gezet voor je.

  1. Uithoudingsvermogen
  2. Coördinatie
  3. Kracht
  4. Balans
  5. Gadgets
christin-hume-Hcfwew744z4-unsplash

Uithoudingsvermogen

In een zittende baan? Kan dat echt? Jazeker! Je bent namelijk niet continu aan het werk. Zittend je uithoudingsvermogen trainen is inderdaad lastig, maar je zit niet alleen maar. Er zijn momenten waarop je naar de wc gaat, een kopje koffie gaat halen of pauze neemt. Dit zijn je momenten, gebruik ze!

Allereerst is het belangrijk dat je, zodra je de kans krijgt, ook echt opstaat. Waarom zittend blijven lunchen als je de hele dag al zit? Hier staan wat opties voor je op een rij:

  • Als je een plaspauze neemt, even de trap twee keer op en af rennen voor je teruggaat naar je bureau
  • Koffie gaan halen/iets gaan printen/iemand een bericht doorgeven en een flinke omweg maken (het liefst met trappen waar je op kan sjezen)
  • Tijdens je lunch, alleen of met een collega, je brood wandelend opeten en flink doorlopen. Je kan best nog wel wat stappen zetten. Dit kun je ook testen met een smartwatch (zie Gadgets).

Coördinatie

Ondanks dat je niet zozeer aan je cardiovasculaire systeem bent, kun je met coördinatie best leuk trainen. De connectie tussen je hersenen en je spieren wordt beter, waardoor je ook op latere leeftijd bepaalde dingen nog beter kunt dan anderen. Coördinatie is belangrijk voor zelfstandigheid en snelheid. Wat kun je doen?

  • Kijken of je bepaalde acties (met je armen) op je werk zo snel mogelijk kunt uitvoeren. Moet je een aantal printjes op de juiste volgorde hebben? Ga erbij staan en probeer het zo snel mogelijk te doen.
  • Gebruik een klein, zacht balletje om heen en weer te kunnen gooien en vangen als je moet wachten tijdens je werk. Goed voor je hand-oog coördinatie en tegen de verveling! Met je collega’s overgooien maakt het extra gezellig.

Kracht

Ook krachttraining kun je gewoon (hier en daar, niet te overdreven) doen op je werk. Er zijn zoveel momenten in je dag waar je niet zo heel veel tegelijk doet!

  • Gewone oefeningen kunnen vaak in mindere maten tegen je bureau. Denk aan push-ups, dips… Handig als je je handen vrij hebt, zoals met een headset op. Hierover binnenkort meer!
  • Bied aan om eens zware spullen te tillen. Het oud papier wegbrengen? Een printer verschuiven? Hoe meer je doet, hoe beter.
  • In je pauze kun je best een minuutje even iets actiefs doen. Doe een paar squats, eet je broodje in een wallsit of doe wat lunges richting de koffiemachine. Of met je collega’s een minuutje planken.
  • Wist je dat met die wielen eronder je heel veel leuke oefeningen kunt doen? Zie ons volgende blog voor wat inspiratie!

Balans

Balans is één van de makkelijkste dingen om te trainen zonder spullen om je heen. Je kunt er namelijk van alles mee!

  • Een yoga-pose aannemen die niet gek is op je werk. Bijvoorbeeld een tijdje op een been staan tijdens een meeting (heel onopvallend met je andere been in de lucht als een flamingo),
  • Heel lang op je tenen lopen of staan. Dit kan echt overal.
  • Een fitnessbal als stoel (zie Gadgets).

Gadgets

hector-martinez-EG49vTtKdvI-unsplash

Uiteindelijk, mijn eigen favoriet: gadgets! Er zijn tegenwoordig zó veel leuke gadgets op de markt beschikbaar, dat ik de leukste op een rij heb gezet:

  • Een smartwatch. Cliché, I know. Maar met de apps die eraan verbonden zijn kun je met andere mensen wedstrijdjes houden wie de hele week lang het meeste stappen zet. Dit kun je natuurlijk ook met een collega doen! Overal een paar stappen ‘stelen’ tijdens je werk zorgt uiteindelijk voor meer beweging.
  • Een fietsstoel. Er zijn dus nu stoelen die je onder je bureau kunt zetten met trappers eronder. Zo ben je de héle dag aan het fietsen tijdens je werk. Weet je hoeveel extra calorieën dat zijn?
  • Een fitnessbal als bureaustoel. Waarom de hele dag hangen in een stoel als je met een fitnessbal je spieren kunt gebruiken om rechtop te blijven zitten? Door het gewiebel beweeg je de hele dag heen en weer. Goed voor je balans en core, en ze kosten meestal maar een euro.
  • Een sta-bureau. Een beetje als een fietsstoel: je bent de hele dag actiever dan als je zou zitten. De meeste (grote) bedrijven hebben een preventie-budget – dit is een budget waarmee ze hun werknemers gezonder proberen te houden zodat ze minder ziekteverzuim nemen. Vraag erom! Nee heb je, ja kun je krijgen.

Al met al, genoeg dingen die je op je werk kunt gaan doen. Werk ze vandaag!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49