Sportschoenen kopen

Wie de schoen past, trekke de sport aan

Sportschoenen, waar moet je op letten?

sportgympen-kopen

Met hebberige oogjes en met mijn portemonnee in de houdgreep sta ik om de 6 maanden wel weer even te kwijlen bij de uitverkoop in de Nike store. Lekker zittende fitness-schoenen gebruik ik dag in, dag uit, de hele dag door. Daarom mag ik van mezelf ook altijd wat kopen wanneer er uitverkoop is en ik wat moois heb gezien. 

Eigenlijk kijk ik alleen maar naar de buitenkant: heeft ‘ie een tof kleurtje die ik nog niet heb? Omdat ik goed voor mijn schoenen zorg is mijn collectie inmiddels uitgebreid naar een schaamteloos aantal schoenen die ik alleen in de gym gebruik. Maar zijn er dingen die ik over het hoofd zie, waar ik eigenlijk op zou moeten letten?

sportgympen-kopen

Sportschoenen, waarom hebben we deze nodig?

Bewegingswetenschapper aan de VU B. van Oeveren legt uit dat elke schoen zijn eigen doel heeft. Een hardloopschoen dempt de schok en bevordert flexibiliteit en corrigeert. Andere schoenen zijn vaak zwaarder dan eigenlijk nodig is, of hebben eigenschappen waardoor je juist eerder een blessure krijgt. Basketbalschoenen bijvoorbeeld bieden stabiliteit zodat je snel kunt afremmen. 

Zaalvoetbalschoenen met zo’n platte zool zorgen ervoor dat je snel kan wenden en keren, maar zijn niet ideaal om te gebruiken als je lange stukken moet rennen. Deze hebben bijvoorbeeld geen ‘teensprong’, een soort wipneus waarbij de voorkant iets omhoog wijst zodat je beter afwikkelt bij het hardlopen. Zo heeft elke schoen zijn eigen ding.

kristian-egelund-wmdcUQ0CJ4c-unsplash

Nieuwe sportschoenen? Op deze 5 punten moet je letten

Laten wij het hebben over de twee verschillende soorten sportschoen die mensen veel gebruiken, namelijk de hardloopschoen en de fitness-schoen. Deze twee hebben allebei verschillende doelen, en zitten dus anders in elkaar. Je moet de ene dus ook niet gebruiken voor de sport van de ander. Speciale sportschoenen zoals voetbalschoenen, atletiekspikes of powerlift-schoenen laten we hierbij even achterwege.

Dus, je denkt erover na om een nieuwe schoen te kopen, maar je weet niet waar je op moet letten? Ik geef je wat pointers, laten we beginnen bij het begin.

  1. Je oude schoen
    Heb je wel al nieuwe schoenen nodig, of had je die juist al veel eerder moeten kopen? Dit hangt af van hoe jouw schoenen slijten. Sommige schoenen slijten heel gelijkmatig en andere juist niet. De demping in je oude schoen wordt harder met tijd, hoewel een zachte demping niet ontzettend meehelpt in het voorkomen van blessures. Blessures ontstaan vaker door slechte looptechniek of slechte trainingsopbouw, niet per sé door de leeftijd van je schoen. Als vuistregel wordt er drie jaar gebruikt, of 1000 kilometer (alsof iemand dat gaat bijhouden, haha). Wanneer je een nieuwe schoen gaat kopen, neem dan je oude schoen mee. De experts kunnen dan zien hoe jij de schoen hebt laten slijten en nemen dit mee in hun advies. Ook is het veel slimmer om éérst een schoen bij te kopen en een tijdje lang twee paar te gebruiken, zodat je geleidelijk kan wennen aan die nieuwe schoen.
 
  1. Waarop moet hij lopen?
    Binnen lopen met noppen zorgt ervoor dat je wordt uitgelachen. Je koopt het liefst een schoen die precies is afgestemd op de activiteiten die jij het meeste zal doen. Het terrein waarop je het meeste loopt maakt een verschil: het bos en onverharde paden hebben een andere schoen nodig dan het asfalt in de stad.
 
  1. Welke sport doe je ermee?
    Voor cardio- en krachtoefeningen zal elke fitness-schoen eigenlijk volstaan, als je maar genoeg demping en stabiliteit voelt. Je moet ermee kunnen springen, maar heel behendig hoef je er niet mee te zijn. Ga je ze vaak aandoen? Dan is het fijn als je ze snel aan en uit kan trekken. Voor fietsen en spinning zijn harde zolen helemaal hot, zodat je meer kracht op de pedalen kan zetten. Ook zijn gespen of klittenband fijner, zodat je schoen niet losraakt in het pedaal door de veters. Wanneer je groepslessen doet, zorgen fitness-schoenen met geribbelde zolen juist voor grip op die harde houten vloer. Ga je dansen of HIIT-achtige lessen volgen? Dan worden je voeten, enkels en knieën extra belast. Zorg daarom voor een goede demping en stabiliteit voor zijwaartse bewegingen.
 
  1. Wat voor prestatie moet je neerzetten?
    Afhangende van hoe hoog in de sport jij zit en hoe intensief jij traint kan er wat verschil zitten in de ideale schoen. Als je een zware schoen kiest, heb je veel demping en loop je lekker zacht en comfortabel. Door al die demping verlies je wel energie, omdat het zwaarder is om je loopbeen naar voren te zwaaien. Kies je een zware schoen, dan kies je voor stevige schokabsorbering en comfort maar ook voor traagheid.

    Wanneer je een hele lichte schoen kiest, heb je beter contact met de loopondergrond en kun je sneller vooruit. Wel heb je dan minder demping. Ook zijn deze schoenen wat flexibeler, waardoor je voetpezen en kuitspieren meer belast worden. Een lichte schoen vergt dus een betere techniek en een rustige voorbereiding, maar maakt je wel sneller.

  1. Blessureleed voorkomen of genezen
    Misschien heb jij wel een bepaalde stand van je voeten, of loop je al een tijdje met een blessure. Dit wil je in acht nemen als jij een schoen kiest. Je hebt bijvoorbeeld overpronatie (proneren is het naar binnen draaien van de enkel en de voet, alsof je door je enkel gaat). Een overgeproneerde voet vangt slecht schokken op en heeft snel blessures aan de scheen, Achillespees of knie. Een corrigerende schoen en/of zooltjes kunnen hierbij helpen door aan de binnenkant extra steun te geven. Je kunt ook een ondergeproneerde voet hebben, waarbij de afwikkeling van je voet vooral naar buiten gaat. Mensen met een holle voet hebben hier vaak last van. Je onderbeen vangt dan de schokken op, wat leidt tot blessures. Maar, let op: er is niet per sé een schoen die blessures voorkomt. Een schoen kan een goede techniek ondersteunen, maar geen slechte landing voorkomen.
alora-griffiths-WX7FSaiYxK8-unsplash

De gouden tips voor het kopen van je nieuwe sportschoen

Radar deed twee verschillende onderzoeken en gaf ons (samen met B. van Oeveren) de beste tips om mee te nemen bij het kopen van een sportschoen:

  • Dure schoenen zijn niet per sé beter dan goedkope schoenen
  • Er is geen wetenschappelijk bewijs dat een duurdere schoen of een corrigerende schoen je kans op blessures verkleint
  • Verschillende kleuren en gedeeltes op je schoen betekent niet dat dat verschillende materialen zijn
  • Een plastic brug in je schoen kan je afzet stimuleren terwijl je leert wennen aan steeds lichtere schoenen
  • Een hardloopschoen moet ongeveer 1 centimeter ruimte hebben aan de voorkant zodat je een beetje kan schuiven tijdens de landing*. Haal de standaard zool uit de schoen om te kijken of je erin past
  • Als je ouder wordt, in een ander klimaat bent, medicijnen gebruikt of andere sporten doet zakken je voeten uit of veranderen ze van structuur. Koop je schoenen aan het einde van de middag, dan zitten je voeten vol met vocht. Pas ze als je rechtop staat.
  • De schoen moet in één keer lekker zitten en voelen, anders gaat het niks worden.
  • Je moet je enkels lekker kunnen bewegen en geen knelling op je wreef voelen. Let op dat jouw voetrand niet veel breder is dan de zool, anders krijg je blaren.
  • Het ‘flex point’ (punt waar hij buigt) is belangrijk: dit moet bij de bal van je voet zitten. Jouw flex point (van je voet) moet matchen met die van jouw schoen, anders ga je je schoenen heel irritant vinden.
 

Genoeg tips om mee vooruit te kunnen, dacht ik zo. Veel speciaalzaken bieden je een gratis hardloopanalyse aan, zodat zij kunnen zien welke schoen daar het beste bij past. Neem dit aan en maak er gebruik van! Let wel op dat dit niet een loopband-test is, aangezien je op een loopband anders loopt dan op de grond.

Succes met shoppen!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49