Spot reduction

Toen ik een jaar of 17 was werden de skinny girls helemaal hot en happening.

Vet verliezen?

ehimetalor-unuabona-9LSTxzIaXiA-unsplash

Alle topmodellen die ik in tijdschriften zag waren broodmager. Ook kwamen er ‘fitness challenges’ online met onzin-dingen zoals thigh gap training. Op Pinterest (mijn uiterst onbetrouwbare bron van fitness-kennis destijds) stond het er vol mee: mooie slanke meisjes met golvend lang haar en een gat van lucht tussen hun bovenbenen. Ik was overtuigd, dat wilde ik ook! Keihard ging ik mijn bovenbenen trainen met alle squats die ik maar kon bedenken, tot grote frustratie van mijn onderbuurman (jumpsquats, toch).

ehimetalor-unuabona-9LSTxzIaXiA-unsplash

Dit wordt ook wel “spot reduction” genoemd

Jij wil het, ik wil het. Iedereen wil het. Zomaar eventjes een bepaald deel van je lichaam trainen en daar vervolgens vet kwijtraken. Sturen waar je je vet verliezen kan. De droom van elke sporter. Dit fenomeen wordt ook wel ‘spot reduction’ genoemd in de fitnesswereld en is al decennialang een omstreden onderwerp. 

Commerciële bedrijven haken erop aan met producten zoals sauna belts, die vet zouden ‘wegsmelten’. Fitfluencers verkopen speciale online programma’s en challenges om je bovenarmvet weg te krijgen. Maar, de vraag blijft hangen: kan het nou wel of niet? En zo ja, hoe krijg je het dan voor elkaar?

Kan je lokaal vet verbranden? Nu weet je het

Vanuit mijn HBO opleiding Sports, Health & Management kregen we verschillende fitnesscursussen aangeboden, die ik uiteraard allemaal heb gevolgd. Ook daar werd me gezegd dat het onmogelijk was om op specifieke plekken vet te verliezen door dat lichaamsdeel te trainen. Vol overtuiging heb ik dit dan ook jaren aan mijn klanten verteld. Maar toen ik me ging inlezen was ik er niet zo zeker meer van; ik kwam allemaal tegenstrijdige verhalen tegen!

De knappe koppen bij Yale suggereren dat doelbewust vetverlies een populair idee is omdat het inspeelt op onze intuïtie: het lijkt heel logisch dat je ergens vet verbrandt als je dat deel van je lichaam aan het bewegen bent. In 1971 werd er echter in Californië een baanbrekende studie gedaan die dat geloof neerknalde. Tennisspelers werden onderzocht of hun dominante arm een dunnere laag aan vet zou hebben, maar helaas bleek dit niet het geval. Gek toch, terwijl die arm zoveel meer traint?

jennifer-burk-ECXB0YAZ_zU-unsplash

Vetverlies in de romp in plaats van de benen

Grootheden in de fitnesswereld roepen al jaren dat spot reduction een mythe is, en dat men er niks van moet geloven. Toch zijn er onlangs enkele studies geweest die het tegendeel bewezen. Een studie liet vrouwen één arm trainen, wat er voor zorgde dat er minder onderhuids vet in die arm werd gemeten na het onderzoek. 

Ook bij de buikspieren is er onderzoek gedaan. Een onderzoek liet vrouwen vier weken lang bepaalde isometrische buikspieroefeningen uitvoeren, wat resulteerde in een kleinere buikomvang en minder onderhuids vet in die regio. Een ander onderzoek gaf meer informatie: bij de beenspieren (een getraind been en een lui been) werd een vetverlies geconstateerd zonder dat de onderzoeksdeelnemers minder zijn gaan eten. Dit vetverlies gebeurde alleen niet in de benen, maar juist in de romp. Ze laten dus zien dat je wel vet verliest als je gaat trainen, maar niet per sé in het lichaamsdeel wat je traint.

Vet verbranden doe je dus zo

Yale borduurt hierop voort met wat redenen waarom specifiek vetverlies dus volgens hen niet mogelijk is. Het heeft vooral te maken met het proces van vetverbranding. Het vet in je vetcellen heet triglyceride (weer eentje voor Scrabble). Spiercellen kunnen deze triglyceriden niet als benzine gebruiken. Dit moet eerst afgebroken worden in glycerol & vrije vetzuren, zodat het je bloed in kan. Daarom kan de benzine die jouw lichaam gebruikt om mee te sporten vanuit vetcellen door je hele lichaam komen, niet per sé uit het deel dat je aan het trainen bent.

Veel oefeningen die worden aangeraden bij spot reduction verbranden ook niet zoveel calorieën. Als je niet genoeg calorieën verbrandt, gaat je vet ook niet afbreken. Een kilo vet staat gelijk aan 7000 calorieën, en ben je dus niet zomaar kwijt. Het gaat dus om hoeveel calorieën je verbrandt en niet om wat voor oefeningen jij doet.

meghan-holmes-buWcS7G1_28-unsplash

500 calorieën vet verbranden heeft weinig nut

Wat kun je dan wel doen? HIIT of High Intensity Interval Training zorgt voor het EPOC-effect (afterburn). Na je training heb je dan nog 24 uur aan extra verhoogd metabolisme dat zorgt voor meer verbrande calorietjes. Verder is natuurlijk een negatieve energiebalans (daar gaan we weer, ik val in herhaling) het allerbelangrijkst. 500 calorieën aan vet verbranden heeft weinig nut als je ze er weer aan eet.

Inmiddels besef ik me dat mijn vetkwabjes aan de binnenkant van mijn dijen gewoon blijven zitten, en niet meer weggaan. Ik heb ze allebei maar een naam gegeven.

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49