Meest voedingsgrijke taart

Ja taart, ook voor jou. Ik leg uit waarom.

Dames en heren,
het is zover!

Het is 10 juni en jullie weten wat dit betekent; het is mijn verjaardagsweek (beeld hier zelf even het applaus en gegil van mijn duizenden fans in)! Ik word op 12 juni 29, tevens het aantal grijze haren wat ik er dit jaar bij heb gekregen. Niet dat ik aan het tellen was (wel dus). Iedereen is een keertje jarig, elk jaar zelfs (goh). En bij een echte Nederlandse verjaardag hoort natuurlijk taart.

Daarom, bij deze, mijn uitleg over voedingsrijke taart. Taart, ook als ik wil afvallen? Ja, taart. Ook voor jou. Ik leg uit waarom.

Mentale proces

Want, als je iets wilt vieren, dan moet je dat vooral lekker doen. Niet alleen omdat dat leuk is, maar ook omdat je dat verdient. Let er dan wel goed bij op dat je niet de kleinste dingen gaat vieren omdat je een excuus wilt om cake te kopen, maar als je écht wat te vieren hebt moet je jezelf dat niet ontzeggen. Dat is mijn mening als professional. Ontzeg je jezelf namelijk heel veel (zoals taart op je verjaardag), dan bestaat jouw hele traject slechts uit dingen die je niet mag en dingen die je moet. Dit zal ik in een latere blog nog eens verder toelichten, maar voor nu onthouden dat je gewoon een taartje mag op je verjaardag.

Waarom nou wel? Ten eerste is het makkelijker om de periodes vol te houden waarop je iets niet mag of wilt (zoals taart) als er een beloning tegenover staat. Bij deze dus je verjaardagstaart, of de mijne. Ten tweede leer je zo beter hoe dingen met mate te eten en toe te passen in een wereld waar de culinaire verleidingen overal om de hoek kijken. Hoe ga je ooit een leven lang gezond eten als je nooit taart mag? Ben je dan wel echt gezond, als jij niet met snacks kan omgaan? Af en toe juist iets slechts eten is een goede oefening voor het ‘echte leven’ dat doorgaat als je stopt met afvallen en begint met onderhoud.

Taart is lekker

Ondanks dat er een hoop rotzooi in zit, kun je ook hele voedingsrijke taarten maken. Met voedingsrijk bedoel ik natuurlijk met een hoop voedingsstoffen erin. Hiermee bedoel ik vetten, eiwitten, koolhydraten, vitaminen en mineralen. 

Afhangende van wat jij nodig hebt, kunnen de verhoudingen hiervan verschillen. Om deze taart voor iedereen geschikt te maken, kies ik hierbij een taart die weinig calorieën bezit maar wél lekker is. 

Ook kies ik graag voor geen toegevoegde suikers en e-nummers als het even kan, maar ik ben zeker wel een zoetekauw. Maar wist je dat je veel dingen zoeter kunt maken zonder suiker of meel te gebruiken?

Ingrediënten

Dit doe je:

  1. Maak eerst die taartbodem. Deze kun je ook weglaten en er een soort ijsje van maken als je dat liever hebt. Check de link voor de taartbodem.
  2. Doe de bananen, cacao, kokosnootmelk en vanille in een pot en blend tot het op cakebeslag lijkt. Alles moet netjes glad zijn.
  3. Gooi het op de taartvorm en smijt de pinda’s en stukjes chocola bovenop.
  4. Doe er folie overheen en gooi in de vriezer, minimaal 4 uur.
  5. Als je het wilt eten als taart, laat hem 30 minuten of langer ontdooien. Wil je een ijsje, dan eet je het gewoon lekker koud!

Met bodem is de hele taart nog geen 1900 calorieën. Neem je de bodem weg en laat je de pinda’s eruit, dan nog véél minder!

Zo bestaan er nog vele andere lekkere recepten waar je wat van kunt leren.

Eet smakelijk en happy birthday to me!

 

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49