Voornemens
VS
Commitment

Iedereen begint er elke keer weer mee als het klokje 12 geslagen heeft op Oudejaarsdag

Hoe maak je van
een voornemen
een commitment?

 

 

 

 

Iedereen begint er elke keer weer mee als het klokje 12 geslagen heeft op Oudejaarsdag: goede voornemens. Soms zie je ze een maand of twee hun uiterste best doen om zich weer te verenigen met de gezonde gewoontes die zij nog misten in hun leven. Niet gerookt, vaker gesport of gezonder gekookt. Toch valt de gemiddelde mens vaak weer terug in het gewone, oude patroon. Een voornemen betekent dus wel de wil om te veranderen, maar zegt nog niks over de commitment. En daar zit het hem juist, want hoe maak je van een voornemen een commitment? Ik zocht het voor je uit.

Allereerst moet je het verschil weten. Op de meest simpele manier kun je zeggen:
Een voornemen is een wens, een commitment is een doel.

mark-duffel-U5y077qrMdI-unsplash

Voornemens

Een voornemen is niet zo veel waard als je er niet in slaagt acties te ondernemen om het achterliggende doel te bereiken. Een voornemen kan bijvoorbeeld zijn: ik ga meer groentes eten. Een voornemen is een interesse of intentie.

Maar, vervolgens doe je verder niet zo veel anders. Wat gebeurt er? Je eet de groentes op je bord misschien vaker leeg of schept er meer van op, maar uiteindelijk is het verschil met eerder verwaarloosbaar. Wanneer je verder geen acties onderneemt, zitten er tussen je boodschappen niet meer groentes dan anders en blijf je dus hetzelfde eetpatroon aanhouden.

Je kunt dus stellen dat een voornemen een geromantiseerd idee is. Het laat een ideaalbeeld zien van hoe je dingen zou willen, maar verder verandert er niets. Er is veel ruimte over binnen deze wens voor interpretatie en invloed van jouw omstandigheden. Omdat je gewend bent dat je voornemens vaak uitmonden tot weinig verandering, verwacht je dit onbewust al van een voornemen. Door de verwachting dat je zal falen, zul je minder inzet tonen om ook écht te veranderen. Want, het heeft toch weinig zin. Wat moet je dan doen? Je moet een commitment leren maken, in plaats van een voornemen.

Commitment

Een commitment is geen intentie maar een besluit of een belofte aan jezelf. Het is gefocust op actie en laat minder ruimte over voor interpretatie of zelfmedelijden als er iets misgaat. Hierbij is een grotere stok achter de deur nodig en moet er meer op het spel staan voor jou. Je laat je omstandigheden niet meer bepalen of het doel gehaald wordt of niet.

Om je te laten zien hoe je van jouw voornemen een succesvol commitment maakt, gebruiken wij het voorbeeld van meer groentes eten.

Stap 1: Transitie van voornemen naar commitment

Je wilt meer groentes eten. Allereerst moet dit een commitment worden, dus duidelijker. Schrijf op voor jezelf wat je wilt:

Hoeveel groentes wil je eten?
Waarom word jij er beter van als je meer groentes eet?
Waarom wil je dit nu?
Waarom is het belangrijk voor jou?

Schrijf vervolgens ook je innerlijke weerstanden op die eventueel in de weg kunnen gaan zitten tijdens het proces:

Wat ga ik in mijn hoofd tegen mezelf zeggen als excuus om er niet mijn best voor te doen?
Welke trucjes zal ik gaan toepassen om het recht te praten dat ik te weinig groentes eet?
Wat voor invloed zal mijn omgeving op me hebben als ik dit ga proberen?

Vervolgens ga jij per weerstand opschrijven wat jij eraan kunt doen dat dit geen obstakel wordt:

Wat zeg ik tegen dat stemmetje in mijn hoofd?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn trucjes niet werken?
Hoe zorg ik dat mijn omgeving geen invloed kan uitoefenen op mijn groente-inname?
Wat ben ik bereid om te doen om te zorgen dat ik mijn doelen haal?

Stap 2: Stel je einddoel op

Nu je de beren op de weg in je hoofd grotendeels hebt weggeruimd, ga je over tot echte actie. Echte actie gaat niet om het direct halen van een eindresultaat, maar vooral de kleine stapjes in het proces. Kleine stapjes zorgen voor groot resultaat. Immers, je moet elke dag hier en daar wat groente eten om je algehele groente-inname te verhogen. En dat begint al bij één snoeptomaatje. Dus bij deze, een SMART-doel:

Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdsgebonden

Dus niet: ik wil meer groenten eten
Maar: over twee maanden wil ik dagelijks minimaal 400 gram groenten innemen, verdeeld over meerdere maaltijden. Deze groenten mogen verschillen per dag maar ik ga ermee akkoord dat ik soms hetzelfde eet.

Stap 3: Breek je einddoel op in kleinere acties

Je wilt zorgen dat deze acties acceptabel zijn, realistisch en specifiek. Zijn ze niet specifiek, dan is het makkelijker om je er niet aan te houden (en dat wil je dus niet). Bijvoorbeeld:

Ik ga twee keer per week een vegetarische maaltijd koken, om zo meer groentes te gebruiken.
Ik neem voor de lunch alvast een stuk groente.
Ik ruil mijn Sultana in de middag in voor een paprika.
Ik ga zorgen dat de helft van mijn bord elke keer is gevuld met groentes.

Stap 4: Zorg dat je weet wat er nodig is

Ook al heb je afgesproken dat je je Sultana inruilt, dat betekent niet dat je automatisch een paprika in huis hebt en deze ook echt eet. De acties die je hebt verzonnen zijn mooi, maar er zijn nog enkele dingen voor nodig voordat je deze kunt uitvoeren. Bedenk per actie wat er nodig is, bijvoorbeeld:

Ik ruil mijn Sultana in de middag in voor een paprika ->
Ik koop in de supermarkt geen Sultana’s meer maar een 3-pak paprika’s ->
Op zondagmiddag snij ik de paprika’s alvast in stukjes ->
Op werkdagen om 11 uur zet ik een reminder dat ik een paprika zal eten.

Stap 5: Bouw een systeem om je acties (en commitment) heen

Mensen kunnen een hoop goedpraten voor zichzelf, en dat maakt het zo lastig om je aan een afspraak met jezelf te houden. Als je met een vriendin afspreekt en je komt niet, dan weet je dat ze boos wordt, of teleurgesteld is. Of geïrriteerd. Of allemaal. Er staat in ieder geval iets tegenover jouw keuze om het niet te doen. Doe je het wel, dan weet je dat je een gezellige avond krijgt. Of haar ergens mee kan helpen. Je vriendschap versterkt. Je ontvangt dus ook een beloning als jij je wél aan je afspraak houdt. Met deze kennis, maak je nu een systeem om je afspraken met jezelf.

Om een goed systeem te bouwen, moet je het verschil weten tussen een hard en soft commitment. Een soft commitment heeft geen consequenties als je het niet doet of haalt. Je baalt, maar verder is er niets aan de hand. Een soft commitment is bijvoorbeeld: ik ga tweemaal per week een vega maaltijd maken.

Een hard commitment vraagt een grotere investering van je (geld, tijd, energie) en je verliest er iets op als je het niet haalt. Ook is een hard commitment is bijvoorbeeld: ik ga alleen maar verse groentes kopen. Eet je deze niet op, dan verlies je dus je geld.

Maak dus enkele hard commitments naar jezelf, met de kleinere acties die je net hebt gemaakt.

  • Ik ga tweemaal per week een vega maaltijd koken.

Bedenk een consequentie als dit niet gebeurt, bijvoorbeeld: dan krijgt mijn partner €5 per maaltijd van me (wat je zou besparen op het vlees), of dan moet jij de hele week de afwas doen.

Bedenk ook een beloning als het wel gebeurt, bijvoorbeeld dat jouw partner dan de afwas doet, of je €5 in een beloningspot steekt voor als je het einddoel hebt gehaald.

Stap 6: Volhouden

 

Vervolgens heb je hier nog een paar tips die helpen bij het volhouden van je hard commitments:

  • Vertel zo veel mogelijk mensen over je doel. Zo voel je je extra verantwoordelijk om er een succes van te maken.
  • Creëer een goede omgeving voor jouw doelen in jouw huis. Meer groente eten? Je hele gezin doet mee. Zo kom je niet in de verleiding om chips te eten als iedereen worteltjes snackt.
  • Zorg voor een accountability-buddy; iemand die jou af en toe vraagt/checkt of het lukt en waarom wel/niet. Zorg dat dit iemand is die geen blad voor de mond neemt.
  • Houd je beloningen en consequenties in stand. Als je je er niet aan houdt, dan helpt het niet in jouw proces.
  • Meet af en toe je voortgang. Dit werkt motiverend!

Ik hoop dat je hierbij wat tools hebt gekregen om ook écht in actie te komen in plaats van een voornemen weer te laten schieten. Om je nog een laatste advies te geven, deze woorden hoorde ik ooit op een congres en passen perfect bij jouw commitments aan jezelf:

“Imperfect action beats perfect inaction.”

Ook al doe je het niet perfect, het feit dat je iets dóet, dat maakt al een verschil. Kleine acties maken grote gevolgen. Wachten tot alles perfect gaat heeft geen zin, want dan ga je nooit aan de slag. Jij kan dit!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49