Waarom ben ik dan nog moe?

Heerlijk vind ik het. De wekker uitzetten en me nog even lekker omdraaien. Eén been onder de dekens, de ander bungelt ernaast uit mijn veel te oude studentenhoogslaper. Helaas komt het niet vaak voor.

Een emmer cappucino

Zodra ik opsta gooi ik direct een emmer cappuccino achterover om vervolgens moed te verzamelen om op pad te gaan. Ik houd van mijn werk, maar tóch sta ik met moeite op. Je kunt me typeren als een lichte slaper van nature; als baby zat ik al hele dagen in de auto met mijn oogjes open in het kinderzitje richting Oostenrijk. Het zware gesnurk van mijn vriend maakt het er niet beter op.

Tot slot kijk ik op mijn mobiel, acht uur lang geslapen. Waarom ben ik dan nog moe? De zin om te gaan sporten is alweer verdwenen… En het is niet gek: sporters slapen minder lang en minder goed dan niet-sporters.

De nacht was ruk, maar wat gebeurt er dan precies?

Topsport ICS geeft aan dat een nachtje slaaptekort niet funest voor je is.

Dus gelukkig kan je vanavond gewoon lekker op stap. Maar soms kan het wel zorgen dat je zuurstofopname vermindert, waardoor je je dus snel vermoeid zult voelen tijdens je bootcamp Groningen.

Wat wél iets is om rekening mee te houden, is dat je maximale hartslagfrequentie is verlaagd. Dus je hart kan minder hard kloppen om al het bewegen vol te houden. Jouw duurprestaties zoals hardlopen en fietsen gaan dus sterk achteruit.

Slecht slapen stimuleert ook nog eens de afbraak van spiermassa. Dan heb je al die proteïne shakes voor niets achterover getikt. Fit.nl roept het in dikgedrukte letters met bewijs van verschillende onderzoeken: te weinig slaap leidt tot meer vetopslag en spierafbraak.

Omdat je cognitief (je hersenen) slechter presteert, gaan je skills ook verminderen. Denk maar niet dat jij die basketbal nog in die hoepel krijgt. Moet jij goed presteren in bijvoorbeeld een wedstrijd, of moet je iets leren tijdens een techniektraining? Dan is een slaaptekort dus het laatste waar je trainer op zit te wachten. Nu kan ik wel negatief doen over slaap, maar slaap kan gelukkig ook andersom werken.

Invloeden van slaaptekort

Een slaaptekort heeft allerlei invloeden op je gezondheid. Allemaal even funest als je probeert sporten goed vol te houden. Fit.nl legt na een peer review uit dat er drie algemene gevolgen zijn van een slaaptekort hebben:

  1. Je wordt minder snel, bent minder precies en hebt minder uithoudingsvermogen.
  2. Minder aandacht en je leert minder snel.
  3. De kans op blessures is groter, je weerstand is lager, je hebt meer kans op overgewicht en je kan ook minder pijn verdragen.

5 bruikbare tips voor jouw slaapkop

Goed slapen zorgt voor meer energie. Alle dingen die slechter worden met minder slaap, worden beter met meer slaap. Lekker simpel. Maar als slechte of lichte slaper, hoe zorg je er nu voor dat je goed slaapt? Ik zou een slechte personal trainer zijn als ik je niet even wat bruikbare tips mee zou geven. Dus, here we go!

  1. Zorg dat je veel slaap krijgt, het liefst tussen 12 uur ’s nachts en 8 uur ’s ochtends. Precies daar tussenin zit namelijk het punt van de minste alertheid.                             

2. Zorg dat je een stevig slaap-waak ritme krijgt. Dat wil zeggen, zo veel mogelijk rond dezelfde tijden naar bed gaan en opstaan. Hierdoor leren je hersenen zich op tijd ‘af te sluiten’ en val je dus makkelijker in slaap. Vermijd dus ook middagdutjes als deze ervoor zorgen dat dit ritme wisselt.

3. Je omgeving telt! Het liefst moet deze koel, stil en donker zijn.

4. Verminder de prikkels die jouw lijf moet verwerken voor je gaat slapen. Even niet werken of trainen twee uurtjes voor je naar bed gaat. Geen kop koffie (cafeïne) na het eten, geen biertje om 11 uur (alcohol) en alle schermen uit. Wil je deze niet uitdoen? Zet dan de blauwlicht filter (Klik hier voor de filter voor Apple) op je mobieltje aan (dat is dus écht een ding!).

5. Zoek een hulpje. Bij de drogist kun je melatonine halen wat helpt bij het slapen, maar ik ben zelf geen voorstander van extra pillen nemen als dat niet nodig is. Oordoppen zijn het lekkerst als je herbruikbare doppen gebruikt die je kunt aanpassen aan jouw vorm, wat tevens beter is voor het milieu. Voor de gefrustreerde partner zijn er ook altijd deze hilarische slaapmaskers die als een kaakklem werken om hem een lesje te leren.

Het leukste vind ik wel de technologie. De app Tide bijvoorbeeld laat je relaxen met natuurgeluiden of meditaties voor het slapen en maakt jou ook hiermee rustiger wakker. Zo kun je ervoor zorgen dat je je hersenen traint om slaperig te worden bij het horen van deze geluiden. Op YouTube staan er ook mooie slaapmeditaties online. Deze talkdowns zorgen ervoor dat je gedachten niet afdwalen maar dat je sneller in slaap valt. Zelf raad ik Michael Sealey aan met zijn sexy diepe stem. Deze zijn uiteraard ook in het Nederlands te vinden als je die in de zoekbalk intypt!

 

Zoals je ziet is er genoeg te proberen voordat je de moed opgeeft. Mijn tips zijn weer op, nu je scherm uit en naar bed jij!

Liefs,

Charissa

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49