Actieve manieren om te wachten

Geduld is een schone zaak

10 manieren om
te wachten

Geduld is een schone zaak. Dagelijks wordt er ontzettend veel geduld van ons verwacht. Waarschijnlijk moest je, voordat je deze blog kon lezen, ook al wachten. Wachten tot jouw mobieltje deze pagina zou laden, of wachten tot je pc is opgestart voor je lekker kon internetten.

jon-tyson-ZN5psu3lNNs-unsplash

Meer dan 180 uur per jaar

Het leven bestaat veel uit wachten. Veel meer dan je denkt! Onderzoek uit 1993 (in 2007 nog steeds relevant verklaard) geeft aan dat de gemiddelde Nederlander een halfuur per dag wacht. Het meest wachten we op een trein of bus, maar daar wachten we niet het langst. Het langst wachten wij op afspraken met andere personen, zoals de kapper of een zakelijke meeting.

Een halfuurtje op 24 uur, dat valt best mee toch? Niet als je het even doorrekent. Een halfuur per dag betekent meer dan 180 uur per jaar. Dat is meer dan 7,5 dag! Als je het nog eens doorrekent op je ‘wakkere uren’ dan kun je per jaar dus 18 werkdagen zitten wachten. 18 werkdagen, daar kun je nog eens wat mee… In een heel leven is het zelfs zó erg, dat als je 80 wordt, je bijna 2 jaar hebt zitten wachten. Wat een verloren tijd!

Om die verloren tijd productief te gebruiken voor je gezondheid, hebben wij de handigste manieren om ‘gezond te wachten’ voor jou op een rijtje gezet:

Categorie 1: Niemand mag het zien

Om te voorkomen dat je er als een debiel uitziet op jouw sollicitatiegesprek, kun je onopgemerkt deze dingen doen terwijl je wacht.

  • Standing calf raises
    Door op je tenen te gaan staan, zo hoog als je kunt, ga je met je lijf balanceren. Houd je buikspieren aangespannen (trek je navel in) en probeer zo min mogelijk te wiebelen. Fun fact: als je dit staand doet, train je de grote kuitspier (Gastrocnemius) maar als je dit zittend doet, train je de kuitspier eronder (Soleus).
 
  • Billen knijpen

Dit kan zittend of staand. Je knijpt je billen samen alsof je héél nodig iets moet inhouden (je snapt me wel) en je houdt dit vast zo lang als je kunt. Dit kun je herhalen zo vaak als je wilt.

  • Span je core aan
    Je core gebruik je bij heel veel dagelijkse activiteiten, dus kan altijd wel een extra mini-training gebruiken. Je kan deze aanspannen door heel hard je navel in te trekken en naar beneden te drukken. Het helpt om te doen alsof iemand jou in je buik wil stompen en je je daarop voorbereidt.

Categorie 2: op kantoor

Een kantoor staat vol met spullen die je kunt gebruiken om actief te zijn terwijl je even wacht.

  • Bureau dips
    Met je rug richting het bureau plaats je je handen op de rand. Je vingers wijzen naar dezelfde kant als je gezicht. Zak nu met je armen in een hoek van 90 graden en duw jezelf weer omhoog. Je kunt ook push ups tegen je bureau doen!
 
  • De trap
    Simpel, maar effectief. Trek een paar sprintjes de trap op en af terwijl je nog 5 minuten moet wachten tot iedereen zijn koffie heeft opgehaald. Probeer op je werkplek sowieso zo min mogelijk gebruik te maken van de lift.
 
  • Bureaustoel leg curls
    Bijna elk kantoor bezit bureaustoelen met wieltjes eronder. Prima materiaal om mee te spelen! Ook tijdens een telefoongesprek kun je hier prima gebruik van maken. Neem een actieve zittende houding aan en zorg dat je tenen bij de grond kunnen komen. Probeer, zonder je handen te gebruiken, jezelf steeds een paar meter heen en weer te duwen. Bonuspunten als je ‘per ongeluk’ tegen een vervelende collega aanrijdt.
 
  • Wall sit
    In plaats van de bureaustoel neem je even twee minuten plaats tegen de muur. Doordat je ademhaling niet erg versnelt, kun je nog prima gesprekken voeren in deze houding. Je kunt dus bellen.

Categorie 3: buiten

Buiten heb je meer ruimte en hoef je minder formeel te zijn als je aan het wachten bent, omdat je niemand hoeft te beïndrukken. Probeer sowieso altijd te staan als je moet wachten. Dit kun je doen:

  • Hinkelen of huppelen
    Door het sprongmoment in deze vrolijke manier van bewegen is het binnen een korte tijd best cardio-intensief. Jouw hartslag gaat omhoog en je spieren moeten explosieve kracht laten zien om jouw lichaamsgewicht omhoog te duwen. Ideaal als je kinderen hebt, maar je wordt er ook zonder kids best vrolijk van!
 
  • Een extra blokje om
    Als je het appje hebt ontvangen “Ik ben iets later” kun je best nog even tijd rekken. In plaats van al in het restaurant te gaan zitten, kun je prima nog een blokje om lopen. De frisse lucht is goed voor je weerstand en de extra calorieën die je verbrandt zijn alleen maar mooi meegenomen.
 
  • Te laat weggaan
    Wat een paradox: in plaats van wachten, juist te lang wachten. Toch kan het best een verschil maken. Als jij nét iets te laat van huis weggaat (ervan uit gaande dat het geen belangrijke afspraak is) moet je haastig fietsen. Door keihard te trappen kun je ook in korte ritjes je benen best zwaar trainen en veel meer calorieën verbranden dan tijdens een rustig ritje.

Helaas kun je niet zoveel doen aan je wachttijd, maar je kunt deze wel positief benutten. Zijn de tips hierboven allemaal niks voor jou? Gebruik dan je wachttijd om kleine, losse taakjes af te maken zodat je, wanneer je écht klaar bent, die tijd kunt gebruiken om lekker te gaan wandelen, ontspannen of sporten. Een halfuurtje extra vrije tijd maakt een groot verschil in je sportieve leven.

Tot de volgende blog (waar je een week op zult moeten wachten)!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49