Wat heb je aan wandelen?

Toen heb ik bewust gekozen om hier en daar een hond uit te gaan laten, gewoon als vaste prik.

Wandelen

Ik doe het zelf vaker nu ik weleens honden uitlaat. Ondanks dat ik een best (fysiek) actieve baan heb, betrapte ik mijzelf erop dat ik steeds minder vaak buiten kwam. Ik wandelde maar weinig. Toen heb ik bewust gekozen om hier en daar een hond uit te gaan laten, gewoon als vaste prik. Lekker een leuke podcast aan, tennisballetje mee en een beetje lopen in het Roege Bos van Groningen. Sterker nog, nadat ik deze blog afmaak ga ik er weer naartoe.
bechir-kaddech-mI-BttZ7oSQ-unsplash
bechir-kaddech-mI-BttZ7oSQ-unsplash

Flink doorwandelen dus

Kenniscentrum Sport probeert het tegenwoordig aan iedereen aan te smeren, de Nederlandse Beweegnorm. Wat is een beweegnorm, you might ask? Dit is de hoeveelheid lichaamsbeweging die wordt aangeraden voor het grote publiek in Nederland. De overheid baseert dit op onderzoeken en geeft hierbij een advies om je aan te houden, om zo optimaal fit te zijn. In Nederland word je aangeraden minstens vijf dagen per week 30 minuten lang aan matig intensieve lichaamsbeweging te doen. Voor kids, jongeren en mensen met overgewicht is dit 60 minuten.

Of je eraan voldoet hangt af van de duur, frequentie en intensiteit van je beweging. Flink doorwandelen dus en harder trappen op de fiets, dan ben je er sneller. Wandelen is hierbij een grote component van de fitheid en vitaliteit van gezond Nederland; het is de makkelijkste en goedkoopste sport die je maar kunt beginnen en dus een ideale manier om zo aan de beweegnorm te voldoen.

Gezondheidsvoordelen van de benenwagen nemen

Wandelen klinkt voor sommige mensen natuurlijk heel suf, maar dat hoeft het niet te zijn. Zelfs rustig wandelen heeft enorme gezondheidsvoordelen. Fysiek ga je er alleen maar op vooruit door veel te wandelen:

Je botten worden sterker, dus verlaagt je kans op osteoporose. Ook je kraakbeen wordt er beter van, waardoor je op oudere leeftijd minder pijntjes ervaart.

– Je cholesterol verlaagt en je risico op hart- en vaatziekten daarom ook. Met 1 uur activiteit per week verlaagt dat met 50%, dat zijn serieuze aantallen! Ook je risico op diabetes type 2 verlaagt met 58% als je elke dag wandelt.

– Je longen kunnen meer zuurstof opnemen, waardoor je uithoudingsvermogen beter wordt.

– Je hersenen worden er ook beter van: je kans op Alzheimer vermindert met 20%-50% door elke dag te lopen.

– Je stofwisseling verbetert met wandelen. Als je niet kunt poepen, ga dan lopen (en andersom, denk ik).

– Bepaalde soorten kanker komen minder vaak voor bij mensen die veel wandelen. Je overlevingskansen met darmkanker worden zelfs groter als je gaat wandelen.

– Het meest logische: het helpt tegen overgewicht. Elke stap gezet is extra calorieën verbrand, wat je natuurlijk voor elkaar probeert te krijgen als je goed bent ingelicht. Alle kleine beetjes helpen, wandelen dus ook.

De Koninklijke Wandel Bond doet er nog een schepje boven op…

Dat het goed is, blijkt dus wel uit deze onderzoeken. Maar wandelen is vooral voor mensen die mentaal in de prak zitten geweldig. Meerdere onderzoeken laten zien wat wandelen voor je hersenen (en daarom ook je mentale gezondheid) kan doen.

Allereerst slaap je beter door veel te wandelen, omdat door wandelen je circadiaanse ritme (duur woord voor biologische klok) beter functioneert. In slaap vallen, doorslapen en wakker worden lukt dus beter. Door goed te slapen en uit te rusten, voel je je sneller beter.

De Koninklijke Wandel Bond Nederland (ja, dit bestaat dus echt) doet er nog een schepje bovenop: wandelen verbetert je hersenactiviteit, de verbindingen in je hersenen en ook maak je meer nieuwe hersencellen aan. Doordat je vaker buiten komt word je vaker blootgesteld aan het zonlicht, waardoor je lichaam meer vitamine D aanmaakt. Door de frisse lucht, zonlicht en beweging zijn wandelaars vaker opgewekt en hebben ook een beter geheugen. Angststoornissen bleken niet goed bestendig tegen wandelen; deze namen in onderzoeken met bijna de helft af. Stressreductie is een van de grootste voordelen van wandelen. Doe er je voordeel mee.

Ik ben helemaal voor

Wandelen om mentaal en fysiek sterker te worden, ik ben helemaal voor. Maar waar dan? Uit onderzoek blijkt dat wandelen in de natuur meer hielp met het geheugen dan wandelen in de stad en het beste hielp bij mensen die er mentaal slecht aan toe waren door stress of stoornissen. Een rustige bosomgeving hielp in een ander onderzoek het beste, omdat je daar minder mensen tegenkomt. 

Niet alleen dat, maar ook het gevoel van de drukte ontsnappen en iets moois hebben om naar te kijken waren belangrijke elementen om de gemoedstoestand te verbeteren in deelnemers.

Lopen met die hap. Hoe begin je? Hier geef ik je 5 tips om mee te starten:

  1. Een smartwatch
    Niemand heeft meer een excuus. Op AliExpress (zo skeer ben ik dan ook wel weer) kun je ze zelfs al voor 8 euro bestellen. Je stappenteller kan jou enorm motiveren om er even uit te gaan om die laatste paar honderd stappen af te maken. Dit werkt vooral bij competitieve mensen. Met bepaalde apps (FitBit bijvoorbeeld) kun je zelfs wedstrijdjes tegen andere mensen doen! Drie van mijn groepslessers lieten mij dit zien: ze waren tegen elkaar aan het strijden voor het hoogste aantal stappen in een week. Een leuke motivator voor mensen die houden van winnen en prestaties.
  1. Een hond
    Nee, ik raad je niet aan om er zomaar één te kopen. Maar er zijn bij jou in de buurt tientallen hondeneigenaren voor wie een uitlaatsessie niet helemaal goed uitkomt en die maar wat graag hulp zouden ontvangen. Je kunt er zelfs geld voor vragen! Een vaste afspraak is een goede motivator om je huis uit te gaan. Weer of geen weer, Takkie moet poepen en jij moet gaan lopen. Ideaal voor mensen die bij slecht weer toch liever niks doen (ode aan mezelf).
  2. Een podcast
    Woon je in de stad en heb je niet zomaar een bos waar je terecht kunt? Het lekkere aan wandelen vind ik is dat je even in je eigen wereldje zit. Maar helaas, we wonen niet allemaal in het Gooi. Ik doe een vermakelijke podcast in mijn oren en de wereld is even weg. Hij duurt meestal 40 minuten, dus als ik hem precies afluister ben ik alweer klaar voor de dag. Mijn eigen favoriet is de 100% inspiratie podcast.
  3. Combineren
    Combineer je wandeling met iets wat je toch al zou doen. Boodschappen, even op bezoek bij een vriendin. Hoe vaker je deze twee acties aan elkaar koppelt, hoe meer dit een gewoonte wordt. Binnenkort is het heel normaal dat je lopend bij Lisa langsgaat. Je nam die tijd toch al vrij, waarom niet meteen twee vliegen in één klap slaan?
  4. Wandelen als excuus
    Hoe vaker je wandelt op een dag, hoe gezonder je wordt. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je vrije tijd, maar ook gewoon op je werk. Koffie halen? Even een extra rondje wandelen. Naar de wc? Misschien kan dat ook wel op een verdieping boven jou, zodat je even een extra trap meepakt. Wandelen in je pauze met een collega of alleen kan ook ontspannend werken. Wachten op een klant of de printer? Even een rondje over de afdeling. Alle kleine beetjes helpen.

Loop ze!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49