Hyperventileren

Piepende adem, een blik van paniek op het gezicht en ze kunnen bijna niet meer praten.

Wat is
hyperventileren?

Ik heb enkele klanten die er wel eens last van hebben: ze doen hun best, gaan lekker hard en ineens is het mis. Piepende adem, een blik van paniek op het gezicht en ze kunnen bijna niet meer praten. 

Hun adem gaat zo snel, dat ze verder niets meer kunnen doen. Toch is het best algemeen, hyperventilatie. Ik leg je uit waar het door komt.

woman-in-black-long-sleeve-dress-screaming-2513061

So Basic

Hyperventilatie is een ander woord voor ‘versnelde ademhaling’. Normaal haal je per minuut ongeveer 10 keer adem, maar het wordt hyperventilatie als dat meer dan 20 keer per minuut is. 

Je haalt adem om zuurstof uit de lucht te halen om naar je organen te sturen, die vervolgens omgezet wordt in koolstofdioxide en weer uitgeademd wordt. Wanneer je hyperventileert wordt er veel te veel koolstofdioxide uitgeademd en te veel zuurstof ingeademd. Dan word je alkalisch, oftewel basisch. Dat klinkt als een soort superheldenkracht, maar dat is het niet. Je bent dan te veel zuren in je lichaam kwijtgeraakt, omdat je die hebt uitgeademd. Het Gezondheidsplein legt hier verder uit wat dat betekent.

Maar goed, je ademt dus sneller dan je schaduw en hyperventileert. Dan voel je duizelig, heb je een snelle hartslag, heb je last van kortademigheid, tintelingen in je ledematen en kun je een paniekerig gevoel krijgen. Logisch, want je krijgt je adem niet onder controle. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar dat lijkt me best eng.

side-view-photo-of-woman-with-her-eyes-closed-holding-her-2100027

“Normaal haal je per minuut ongeveer 10 keer adem.”

“Normaal haal je per minuut ongeveer 10 keer adem.”

Zo kun je hyperventileren

Je kunt op twee manieren hyperventileren: acute hyperventilatie (tijdens een activiteit) of chronische hyperventilatie. De laatste kom je vaak pas achter als de huisarts het je vertelt. De meeste redenen voor hyperventilatie zijn psychisch. Het kan komen door een angst- of paniekaanval, stress en spanningen en psychische druk. Toch kun je door het sporten ook hyperventileren.

Tijdens het sporten wordt je ademhaling afgestemd op de aard van je activiteit. Je lichaam heeft meer zuurstof nodig, dus ga je meer ademen om dat voor elkaar te krijgen. Soms kun je te snel of te diep ademen bij lichte inspanning, waardoor je zuurstofgehalte in je bloed te hoog wordt. Daarom gaat je lichaam hyperventileren om dat weer recht te trekken.

Het belangrijkste 

red-stop-sign-39080

Wat kun je er nou aan doen? In films zie je het bekende zakje om in te ademen, en dit keer hebben de films gelijk; deze kun je gebruiken. Je zou denken dat dat zorgt dat je minder adem krijgt, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Je ademt uit in het zakje, waardoor het zakje vol zit met koolstofdioxide. Deze adem je dan vervolgens weer in, waardoor je de zuur-base-balans rechttrekt en je niet meer basisch bent.

Verder kun je natuurlijk preventief werken aan je hyperventilatie, vooral als je veel last hebt van angst- en paniekaanvallen. Er zijn ademhalingsoefeningen die je kunt doen en zelfs paniektrainingen die je kunt volgen. Het belangrijkste is om te onthouden dat je in een veilige omgeving bent en niet zult flauwvallen door een hyperventilatie. It happens to the best of us!

Succes, basic people!

Liefs, Charis

red-stop-sign-39080

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49