Tentamen leren en hydrateren

Wat is nou de deal met dat water?

Hydrateren kun
je leren

mrjn-photography-YpZ2cj4s0oo-unsplash

“Wel veel water drinken, hoor!” zei je moeder als je ging voetballen. Zei je beste vriend als je een beetje te diep in het glaasje had gekeken. Zei je moeder alweer, als je hoofdpijn had. Zeggen alle fitness-guru’s wanneer ze het hebben over hun skincare-routine. Wat is nou de deal met dat water? Wat doet het allemaal? Goed nieuws: hydrateren kun je leren. Hieronder leggen we uit waarom water nou zo’n heilig goedje voor je is en hoe je het in je voordeel kunt gebruiken.

mrjn-photography-YpZ2cj4s0oo-unsplash

Zoveel raak je kwijt aan vocht per dag!

Allereerst: wat is een vochtbalans? Vochtbalans klinkt als een speciaal soort cocktail, maar het gaat over de verhouding tussen vochtinname en vochtverlies in jouw lichaam. Je neemt vocht in door het te eten of drinken en je raakt het kwijt (2-3 liter per dag) door te zweten, plassen, huilen, poepen, kotsen en andere lekkere bezigheden. Verlies je te veel, dan moeten we dat compenseren. Je hersenen sturen dan een seintje door je een dorstsignaal te geven, waardoor je op zoek gaat naar eten of drinken.

De machines die draaien op water

Nu zijn er hele belangrijke lichamelijke processen waar je water voor nodig hebt. Je bent je er niet altijd bewust van, maar water is absoluut keihard onmisbaar in je lijf. Dit zijn de meest belangrijke machines in je lichaam die water als benzine gebruiken:

Stofwisseling

Veel water wat je inneemt transporteert voedingsstoffen naar de cellen, of juist afvalstoffen en zouten er weer vanaf. Veel van die afvalstoffen kunnen alleen opgelost worden in een bepaalde concentratie aan water. Het klopt dus als men zegt dat water je helpt afvalstoffen weg te voeren! Als je weinig vloeistoffen in je hebt trekken je darmen water uit je poep om de vloeistoffen binnen te houden, waardoor je ook nog eens verstopt kan raken.

Temperatuur

Je lijf reguleert je lichaamstemperatuur door te zweten, waardoor het altijd zorgt dat je de juiste hoeveelheid graden blijft ongeacht hoe het weer buiten ons lichaam is. Die temperatuur hebben we nodig om soepel te functioneren. Heb je minder water in je lichaam, dan blijf je minder goed op de juiste temperatuur en voel je je snel moe en lusteloos.

Lichaamssappen

Het klinkt juicy en lollig, maar het is super belangrijk om genoeg sappen in je lijf te hebben om goed te functioneren. Tranen om je ogen mee schoon te houden, speeksel om je eten mee te verzachten en te verteren, maagzuren, noem maar op. In totaal besta je uit ongeveer 60% water (bijna net zoveel als een komkommer) en dat moet je dus blijven aanvullen. Je hersenen vertellen jouw nieren hoeveel water ze moeten uitscheiden in de urine of juist vasthouden als reserve.

Nieren

Jouw nieren transporteren afvalstoffen uit je bloed via je urine. Een grote zak vuilnis uit je cellen is blood urea nitrogen (BUN), een wateroplosbare zak troep die door je nieren kan komen om uitgeplast te worden. Je nieren doen dat geweldig, zolang er maar genoeg water is om dat mee te doen. Als je genoeg drinkt is je plas licht van kleur en geurloos. Drink je te weinig? Dan kun je dat merken aan een sterkere geur en kleur.

Spieren

Cellen die niet de juiste balans van vloeistoffen en elektrolyten vasthouden, verschrompelen als een soort rozijn. Dit zorgt voor snelle spiervermoeidheid. Het American College of Sports Medicine raadt je aan om twee uur voordat je gaat trainen alvast een halve liter water te drinken, om op te vangen wat je verliest door te zweten.

Okay, het is dus duidelijk dat water broodnodig is om te blijven leven. Dus drinken wanneer je dorst hebt? Helaas is dat niet goed genoeg. Dorstsignalen worden pas gegeven als je al te veel vocht verloren hebt. Daarom moet je tussen je maaltijden door, voor het sporten en bij warm weer júist alvast extra drinken.

Dit zijn de beste dorstlessers 

Op tijd drinken, check. Wat moet ik dan drinken? De beste dorstlessers zijn volgens de onderzoeken kraanwater, mineraalwater en ongezoete thee. Ook gaven ze aan dat je vruchtensap kan verdunnen met water, maar dat lijkt me onwijs goor. Houd het zo naturel mogelijk dus, om de extra calorietjes en suiker te vermijden. Barbara Rolls van the Volumetrics Weight Control Plan legt het effe uit. Water kan namelijk een effect hebben op het afvallen; drankjes zonder calorieën en waterrijke voeding vullen je op met een lagere hoeveelheid calorieën, waardoor je makkelijker je calorie-inname kan reguleren. Meer water in je voedsel = meer volume. Meer volume = meer kauwen en langzamer verteerd, waardoor je je vol voelt. In bonen, groente en fruit zit bijvoorbeeld veel water. 

Water eten en drinken, check. Hoeveel moet ik dan naar binnen gieten? Volgens KRNWTR (klinkt wel stoer) ongeveer twee liter per dag. Per kilo lichaamsgewicht heb je ongeveer 30ml water per dag nodig (8-10 glazen). Krijg je dorst? Dan kom je al 2-3 glazen tekort.

Veel zuipen dus

Okay, duidelijk. Veel zuipen, maar dan geen alcohol. Zijn er dan ook nog leuke voordelen? Jazeker! De BeauTubers hebben gelijk: water is goed voor de huid. Dehydratie zorgt dat je huid er droger en gerimpeld uitziet, wat verbetert bij genoeg water. Helaas werkt het niet in de plus. Extra drinken zorgt niet voor een jongere huid, want alles wat je extra drinkt plas je gewoon weer uit. Ook bleek uit een onderzoek dat studenten die kraanwater dronken tijdens hun tentamen het 10% beter deden dan de studenten die niets dronken. Het is het proberen waard. Informatie stroomt namelijk beter in je hersenen als ze gehydrateerd zijn. Heb je natte hersenen, dan kun je sneller bij de geleerde stof in je geheugen. Ook je angstgevoelens worden minder; uitgedroogde hersenen geven een signaal naar je lijf dat je vocht nodig hebt. Dit zorgt voor een paniekerig of zenuwachtig gevoel. Onderzoekers zijn het eens dat dit ook van toepassing is op andere spannende momenten zoals bijvoorbeeld een sollicitatie of belangrijke vergadering.

Nou, nu weten we het wel. Water is geweldig. 

Hoe zorg ik dan dat ik meer ga drinken in mijn dagelijks leven? Hier is je to-do lijst:

 

Bottoms up!

Liefs, Charis

Winnen?

Win een gratis maand sporten bij YourMove!

Bootcamp, Fightcamp & Workouts of the day. Schrijf je in voor deze maandelijkse actie en maak kans op een gratis maand sporten*. 

*Maximaal 4 groepslessen in de gratis maand

Maak kans op
een

gratis maand sporten

Jouw tijd, jouw plek, jouw gezondheid. Mogen wij jou helpen?

+31 (0)6 22 35 41 49